5 znakova nedostatka vitamina D

5 znakova nedostatka vitamina D

Vitamin D je izuzetno važna hranljiva materija koja je neophodna telu za njegovo pravilno funkcionisanje, a njegov nedostatak može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme.

Nedostatak vitamina D je prilično rasprostranjeno stanje. Nažalost, veoma mali broj ljudi shvata da je njihovo zdravlje u opasnosti, pa zanemaruju prateće pojave.

Iako mlečni proizvodi sadrže znatne količine vitamina D, to još uvek nije dovoljno da bi se održala čvrstina kostiju i da bismo ostali zdravi. Glavni izvor ovog vitamina zapravo se ne nalazi u hrani već u uticaju sunčevih zraka. Samo prirodna sunčeva svetlost obezbeđuje vitamin D u količinama koje su dovoljne da naše telo ostane zdravo i da bi se dobro osećali.

Međutim, starije osobe uglavnom ne dobijaju dovoljno sunčeve svetlosti, a zato što dosta vremena provode u zatvorenom, u njihovom organizmu se javlja nedostatak vitamina D. Ovi ljudi bi trebalo da promene način života ako žele da sačuvaju zdravlje, jake kosti i zdrav digestivni trakt.

Sajt Ageing Care navodi pet jasnih pokazatelja nedostatka vitamina D na koje moramo obratiti pažnju.

1. Slabi mišići

Kod starijih osoba, nedostatak vitamina D tesno je povezan sa slabim mišićima. Starije osobe su podložne razvoju deficita vitamina D usled nekoliko činilaca kao što je smanjeno izlaganje direktnoj sunčevoj svetlosti, nedovoljan unos putem ishrane, apsorpcija putem creva koja je manja od optimalne i smanjena debljina kože. Generalno, starije osobe osećaju težinu u nogama i teško ustaju iz sedećeg položaja i sa naporom se penju uz stepenice.

Dobra vest je da dodaci ishrani (suplementi) mogu pomoći starijim osobama da nadoknade ove nedostatke i na taj način se vrate na svoje noge.

Vitamini i dodaci ishrani koje vredi uzimati – Vitamin D

2. Promene raspoloženja

Vitamin D nije običan vitamin. On je zapravo hormon. Pošto koža apsorbuje vitamin D, on prelazi u bubrege i jetru gde se pretvara u aktivni hormon. Ovaj hormon pomaže u asimilaciji kalcijuma i održava kosti, mišiće i zube u odličnom stanju.

Istraživanja su pokazala da je vitamin D takođe odgovoran i za aktivaciju gena koji kontroliše oslobađanje neurotransmitera (serotonina, dopamina), čime utiče na funkcije mozga. Starije osobe koje se osećaju depresivno i umorno sve vreme, moguće da zapravo pate od nedostatka vitamina D.

3. Dobijanje na težini

Prema istraživanju (ne navodi se o kom istraživanju je reč), vitamin D, u sadejstvu sa hormonom koji se zove leptin, pomaže u regulaciji telesne težine. Leptin se proizvodi u masnim ćelijama organizma i deluje tako što daje signale mozgu – u suštini, obaveštava čoveka da je sit i da može da prestane da jede.

Vitamin D kontroliše nivo leptina u organizmu, vodeći računa da se mozgu šalju pravi signali. Kada u organizmu postoji deficit ovog vitamina, ovi signali se poremete i telo ne zna kada treba da prestane da jede. Ovo može dovesti do stalnog prejedanja i dobijanja na težini.

4. Umor

Veliki broj starijih ljudi koji se osećaju umorno, ne shvata da im možda nedostaje vitamin D, pa odluče da ignorišu simptome. Osoba kojoj su zglobovi kruti i koja se konstantno oseća umorno možda bi trebalo da poveća unos vitamina D (naročito ako ne izlazi mnogo napolje ili ne konzumira mnogo mlečnih proizvoda).

Osim umora, nedostatak vitamina D može takođe da izazove bol u nogama i teškoće u kretanju po kući.

5. Stomačni problemi

Nedostatak vitamina D može dovesti do inflamatorne bolesti creva (IBC), bolesti koja je hronična i izaziva nadimanje i iritaciju digestivnog trakta. Ovo stanje se deli na dva osnovna tipa: ulcerozni kolitis i Kronovu bolest. Starije osobe češće razvijaju inflamatornu bolest creva jer su podložnije nedostatku vitamina D.

Stomačni problemi su neprijatni i mogu uticati na proces apsorpcije masnoće. Budući da vitamin D spada u vitamine rastvorljive u mastima, njegov nedostatak može izazvati ozbiljne gastrointestinalne probleme.

1 komentar

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *