Masna jetra – Ishrana koja pomaže

Masna jetra je stanje od koga pati sve veći broj ljudi. Opasna je zato što je ta “patnja” često neprimetna. Organizam trpi, ali čovek nije svestan toga. Sve dok stvari ne odu predaleko. Krivac je, manje-više, savremeni način života. A lek bi, kao i uvek, mogla biti upravo pravilna ishrana.

Dobro funkcionisanje jetre presudno je za zdravlje celokupnog organizma. Jetra ima glavnu ulogu u nekoliko procesa u organizmu uključujući stvaranje žuči koja je potrebna za varenje i apsorbciju hranljivih materija. Jetra je takođe zadužena za uklanjanje toksina iz tela. Imajući u vidu veoma važne funkcije koje obavlja, ne iznenađuje što ovaj organ brzo može da se prenapregne.

Masna jetra – činioci rizika i simptomi

Poznato je da jetra može da postane pretrpana mašću. To je tzv..masna jetra (steatosis hepatis). Od ovog stanja, prema procenama, pati oko 20 do 30 odsto stanovništva danas. Nealkoholna masna jetra nastaje kada se mast nakupi u jetri u količini koja prelazi 5 odsto težine jetrinog tkiva.

Nealkoholna masna jetra (nealkoholičarski steatohepatitis) je oboljenje jetre koje nije nastalo upotrebom alkohola, a karakteriše ga masna infiltracija. Često nastaje usled insulinske rezistencije. Kako se insulinska rezistencija pogoršava, sve više masti prodire u jetru. To dovodi do upale jetre i na kraju do oboljenja jetre.

Glavni činioci rizika za nastanak nealkoholne masne jetre jesu: gojaznost centralnog tipa, dijabetes tip 2, dislipidemija (poremećena koncentracija lipoproteina u krvi), visok krvni pritisak, više od 45.godine starosti. Masna jetra se češće javlja kod osoba ženskog pola.

Osobe koje imaju nealkoholnu masnu jetru mogu biti asimptomatski bolesnici ili osećati nejasne simptome. U početku se simptomi uglavnom ne osećaju uopšte. Kada se osete, lako se pripisuju drugim uzrocima. U simptome spadaju malaksalost, osećaj umora i tupi bol u gornjem desnom delu stomaka.

Kod lečenja masne jetre, ishrana je važna

Kod lečenja masne jetre, uobičajena je preporuka da se smanji telesna težina. U svakom slučaju, promene u načinu ishrane su važne, bez obzira da li će se sprovesti i redukcija unosa kalorija.Treba znati da do oporavka jetre ne može doći brzo. Međutim, kada se jednom usvoje zdrave navike, njih ne bi trebalo da bude teško održavati. A one svakako doprinose zdravlju celokupnog organizma, a ne samo jetre.

Najpre treba prestati sa bespotrebnim opterećivanjem jetre. To znači da treba prestati sa konzumiranjem alkohola i šećera. Koliko god je moguće, treba izbegavati unošenje u ogranizam pesticida i herbicida. Jednom rečju, trebalo bi jesti organsko voće i povrće.

Reč “organsko” kod nas skoro da dobija negativan prizvuk. Neretko se shvata kao nešto što je bespotrebno skupo, a kupuju ga oni koji “prate trendove”. Iako je naše tržište postalo pretrpano raznim namirnicama sumnjivog porekla, sve češće i naši poljoprivrednici koriste raznu “hemiju”, pa čak i ozloglašeni glifosat, još uvek mogu da se nađu voće i povrće koje nije prskano svim i svačim, kao i meso životinja koje nisu kljukane ko zna čime. Više je, još uvek, stvar rešenosti i ulaganja vremena, nego što je pitanje novca. Čak iako je donekle skuplje, isplati se.

Ishrana treba da bude sa niskim sadržajem ugljenih hidrata. Preporučuje se i isprekidani post pomoću kojeg jetri obezbeđujemo vreme tokom kojeg ona može da se oslobađa od masti. Zatim se ishrana obogaćuje određenim namirnicama i dodacima ishrani. U pitanju su namirnice i suplementi koji sadrže kompleks B vitamina, glutatoin, holin, sumpor…

Namirnice dobre za zdravlje jetre

Da bismo pomogli jetri da ostane zdrava, trebalo bi da obogatimo ishranu određenim namirnicama dobrim za njeno zdravlje.

Masna riba

Masne vrste ribe pokazale su veoma veliku sposobnost zaštite jetre. U borbi za oporavak masne jetre, ishrana koja se zasniva na masnim vrstama ribe pokazala se kao najbolja. Posebno su korisne: skuša, sardine i losos.

Masna riba sadrži omega 3 masne kiseline. To su zdrave masnoće koje pomažu u smanjenju upala u organizmu. Meta analiza iz 2016. godine zaključila je da omega 3 masne kiseline pomažu u smanjenju masti i triglicerida u jetri kod osoba sa nealkoholnom masnom jetrom.

Cvekla

Cvekla je izuzetno korisna za celokupno zdravlje. Kada je u pitanju jetra, ne samo što je dobro jesti je u što većoj količini, već je i sok od cvekle prepoznat kao prirodno sredstvo za regeneraciju jetre. U sokovnik mogu da se stave i stabljike i lišće cvekle pošto su se i oni pokazali kao korisni upravo za čišćenje jetre.

Treba voditi računa, međutim, da svaka namirnica ima i moguće neželjeno dejstvo ako se koristi u velikim količinama i ako je koriste osobe koje su posebno osetljive na neka njena svojstva. Cvekla, pored toga što se ljudi često uplaše jer oboji stolicu (što samo po sebi nije ništa loše), može naglo oboriti pritisak i povećati gasove u stomaku i šećer u krvi.

Bobičasto voće

Uopšteno, sve vrste bobičastog voća su dobre za zdravlje jetre. Bobičasto voće sadrži velike količine antioksidanata koji pomažu u zaštiti i obnavljanju jetre.

Borovnice su se pokazale kao posebno delotvorne u borbi za zdravlje jetre. U istraživanju koje je objavljeno 2018. godine ukazano je na mogućnost korišćenja borovnica u kombinaciji sa probioticima u lečenju nealkoholičarske masne jetre.

U drugom istraživanju, naučnici su proučavali 14 različitih vrsta bobičastog voća. Iako su se neke vrste pokazale kao donekle bolje, sve vrste su korisne za zdravlje jetre.

Kupusnjače (krstašice).

Kupusnjače su vrsta povrća koja se često koristila u srpskoj i balkanskim kuhinjama. U kupsnjače se ubrajaju kupus, karfiol, brokoli, prokelj… Uopšte, tradicionalna kuhinja našeg kraja koja podrazumeva pre svega jela koja se jedu kašikom, blagotvorna je za celokupno zdravlje. Telu obezbeđuje hranljive sastojke, ne opterećujući jetru i druge organe za varenje.

Kupusnjače su bogate enzimima koji pomažu u detoksifikaciji organizma. Upravo ti enzimi su od ključne važnosti za zdravlje jetre. Zato kupusnjače smanjuju rizik od bolesti jetre i raka jetre. Među kupusnjačama, prokelj se pokazao kao najdelotvorniji u borbi jetre protiv toksina.

Beli luk

Naučnici su proučavali uticaj belog luka u formi suplementa na masnu jetru.

U istraživanju u kome je učestvovalo 110 ispitanika sa nealkoholnom masnom jetrom, zabeleženo je da su nakon tretmana oni smanjili telesnu težinu i masne naslage. Tretman je podrazumevao unošenje 400 mg belog luka u prahu tokom 15 sedmica.

Međutim, pored ove posredne pomoći, poznato je i da ljudi koji u ishrani koriste veće količine belog luka, ređe imaju masnu jetru.

Grejfrut

Grejfrut je poznat po tome što unapređuje snagu imunosistema organizma. Korišćenje grejfruta u ishrani posebno pomaže u smanjivanju upale jetre i, samim tim, smanjuje rizik od oštećenja jetre.

Grejfrut je bogat antioksidantima koji imaju izuzetno velik zaštitni uticaj. Dva glavna antioksidanta u grejfrutu su naringenin i naringin. oba, ako je sudeći po rezultatima istraživanja sprovedenim na životinjama, pomažu u zaštti jetre od oštećenja.

Kao i sa drugim namirnicama, treba voditi računa da se ne pretera. Ali kod grejfruta postoji i opasnost od štetne interakcije sa mnogim lekovima. Ukoliko uzimate lekove, proverite: Opasna interakcija grejpfruta sa brojnim lekovima

Grožđe

Grožđe je takođe bogato antioksidantima koji pomažu u borbi protiv raznih vrsta hroničnih obolenja i nastanka tumora.Grožđe, naročito crne sorte, sadrži brojne korisne sastojke među kojima je najpoznatiji resveratrol.

Istraživanja na životinjama su pokazala da grožđe i sok od grožđa mogu koristiti jetri. Zdravstvene koristi grožđa za jetru su smanjenje upale i sprečavanje oštećenja.

Poboljšanje funkcionisanje jetre dokumentovano je u jednom istraživanju na ljudima. Ispitanici su tri meseca uzimali suplemente ulja semena grožđa. Ovo je koncentrovan obilk pa nije sigurno da bi se isti efekat postigao konzumacijom grožđa. Sigurno je, međutim, da grožđe (neprskano!) ima pozitivan uticaj na zdravlje jetre.

Orašasti plodovi

Orašasti plodovi su bogati zdravim mastima i antioksidantima koji su poznati po svom pozitivnom uticaju na srce. Poslednjih godina je ovaj pozitivan uticaj pokazan i kad je u pitanju zdravlje jetre.

Istraživanje objavljeno 2019. godine pokazalo je da je ishrana bogata orašastim plodovima povezana sa manjim rizikom od razvijanja nealkoholne masne jetre.

Ovsena kaša

Ovsena kaša je bogata vlaknima kao i beta-glukanima. Beta-glukani su polisaharidi koji pojačavaju odbranbenu reakciju organizma na viruse, bakterije i gljivice.

U istraživanju objavljenom 2017. godine pokazalo se da beta-glukani imaju protivupalno dejstvo i da utiču na smanjenje gojaznosti. Smanjivanjem upalnih procesa i masnoća u telu pomaže se jetri da se obnovi.

Detalj fotografije: Ehimetalor Akhere Unuabona sa Unsplash