Omega-3 masne kiseline: (2) Protivupalno dejstvo

Deficit omega-3 sasvim je uobičajen danas jer većina ljudi retko jede hranu koja je dobar izvor omega-3 masnih kiselina, dok je ishrana bogata namirnicama koje podstiču upalne procese u organizmu

Među mnogim svojstvima različitih esencijalnih masnih kiselina navode se i protivupalno (antiinflamatorno) dejstvo omega-3 masnih kiselina.

Omega-3 masne kiseline proizvode „prostaglandin mira“ čije dejstvo je suprotno proinflamatornim prostaglandinima koji su odgovorni za upale.

Protivupalni lekovi kao što su različite biljke, aspirin i kortizon deluju tako što blokiraju aktivnost proinflamatornih prostaglandina. Normalno, protivupalni prostaglandini trebalo bi da blokiraju takođe. Zašto se ovo ne događa uvek? Zato što ovi prostaglandini nisu prisutni ili se proizvode u suviše maloj količini da bi bili efikasni.

Njihova proizvodnja je u potpunosti zavisna od nutritivnih faktora.
Prostaglandini, bez obzira da li je reč o pro- ili antiinflamatornim, telo stvara iz esencijalnih masnih kiselina. Pojam „esencijalne“ naglašava činjenicu da ove masne kiseline moraju biti obezbeđene putem ishrane, jer telo nije u stanju da ih samo sintetiše.

Kada ishrana obezbeđuje adekvatnu količinu omega-3 masnih kiselina, telo bez problema proizvodi protivupalne prostaglandine koji su mu potrebni i može samo da kontroliše upalu.

Situacija se u potpunosti menja kada se telo ne snabdeva u dovoljnoj količini sa omega-3 masnim kiselinama. Telo je onda sprečeno da proizvodi protivupalne prostaglandine zato što mu nedostaju elementi neophodni za tu proizvodnju. Zbog toga telo neće biti opremljeno za kontrolisanje upalnih procesa.

Ovo stanje deficita omega-3 sasvim je uobičajeno danas jer većina ljudi retko jede hranu koja je dobar izvor omega-3 masnih kiselina.
Nedostatak omega-3 zabrinjava još više kada se zna da proizvodnja proinflamatornih prostaglandina zavisi od drugih esencijalnih masnih kiselina koje su veoma zastupljene u savremenoj ishrani, te su samim tim i uslovi za njihovu proizvodnju veoma povoljni.

Nesrazmera između različitih vrsta esencijalnih masnih kiselina u ishrani naglašava postojeću neravnotežu između antiinflamatornih i proinflamatornih prostaglandina.

Dobri izvori omega-3 masnih kiselina

  • Devičanska, hladnoceđena ulja: divljeg lana – podlanak (camelina sativa), uljane repice, lana, konoplje, soje, oraha, pšeničnih klica
  • Masne ribe: sardela, iverak, haringa, skuša, losos, sardina
  • Morske alge ili alge tipa spirulina

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *