Kako srebrnu ekonomiju* pretvoriti u prednost budućeg sveta – Uvod

Uprkos neminovnom starenju stanovništva sveta, mnogi poslovni lideri i kreatori politike ne shvataju dobro stvarnost i ne menjaju pravce svog delovanja kako bi ovaj trend iskoristili što je bolje moguće

Svetsko stanovništvo postaje sve starije – trend koji će se nastaviti tokom narednih decenija. Za sada, međutim, iako možda prihvataju postojanje ovog trenda, kreatori politike i poslovni lideri malo su učinili kako bi se spremili za to. U mnogim slučajevima, ova pasivnost proističe iz pogrešnog shvatanja o starijim radnicima i potrošačima.

Accenture, multinacionalna konsultantska kuća, identifikovala je sedam uobičajenih mitova vezanih za starenje stanovništva i istakala načine kako organizacije mogu da pronađu potencijal za napredak tamo gde drugi vide samo trošak i ograničenja.

„Niko ne postaje mlađi“, stara je izreka, ali je danas aktuelna više nego ikad. Ono što je sada novo, jeste činjenica da ni svetsko stanovništvo ne postaje ništa mlađe. Štaviše, zato što ljudi duže žive i imaju manje dece, ono ubrzano stari. Dok danas u svetu ima oko 750 miliona ljudi starih 60 ili više godina (više od 10% ukupne populacije), do 2050. godine očekuje se da taj broj skoči na više od 2 milijarde (i možda premaši 20% populacije).

Od svih sila koje će oblikovati društvo i globalnu ekonomiju tokom narednih decenija (pogledajte Penzinov serijal o gerontokratiji), nijedna nije izvesnija i predvidljivija od populacije koja stari.
U Kini i Japanu ovo je dovelo do obrtanja porodičnih piramida, zvanih još i „četiri, dva, jedan“: po dva puta baba i deda, dva roditelja, jedno dete.

Uprkos verovatnoći da će stanovništvo planete postepeno, tokom naredne četiri decenije, postati mnogo starije, mnogi poslovni lideri i kreatori politike ne shvataju dobro stvarnost starenja populacije. Accenture se često sreće sa pogrešnim shvatanjem ovog pitanja. Ovi pogrešni stavovi potiču od različitih izvora. Neki su proizvod pogrešne konvencionalne mudrosti, neki su ukorenjeni u zastarelim pretpostavkama i percepcijama, a drugi previđaju domet koji bi državne smernice i akcije mogle da imaju.

U narednim člancima, prenećemo tekst o sedam najčešćih mitova tj. pogrešnih shvatanja koje je izdvojio Accenture, kao i predloge za bolji pristup svakom od ovih pitanja.
Njihov cilj je bio ne samo da rasprše ove mitove, već i da pokažu kako bi vlade i kompanije mogle da povećaju rast i zgrabe ekonomske mogućnosti adekvatnim reagovanjem na starenje stanovništva.

*Srebrna ekonomija (Silver economy) jeste termin koji se u svetu koristi za ekonomiju koju pokreću stariji bilo kao aktivni poslovni ljudi ili, češće, kao rastuće tržište kome mogu da se plasiraju proizvodi i usluge. Za sedu kosu, u engleskom se često koristi izraz „silver“ (srebrn)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *