7 stvari koje treba i ne treba jesti da biste smanjili pritisak

7 stvari koje treba i ne treba jesti da biste smanjili pritisak
Slika: Na svakom od ovih tanjira je po 200 kalorija (potražite priču na Penzinu)

Visok krvni pritisak, ili „tihi ubica“ kako se često naziva, naročito je opasan jer može postojati i bez bilo kakvih naročitih simptoma a povećava rizike od srčanog i moždanog udara, otkazivanja srca ili bolesti bubrega.

Oko šest miliona odraslih Australijanaca, čak 34% te populacije, ima visok pritisak – od preko 140/90 i više, ili piju lekove kojim ga održavaju nižim. Čak dve trećine, to jest oko četiri miliona, ima visok krvni pritisak koji nije tretiran adekvatno, niti je pod nadzorom lekara i pod kontrolom pacijenata.

Ovo je jedan od uzroka koji dovodi do toga da srčana oboljenja i problemi koštaju Australiju oko 7,7 milijardi australijskih dolara godišnje.

Ovo je sedam namirnica koje treba i ne treba jesti da biste snizili krvni pritisak…

Ovo treba jesti!

1. Ovsene pahuljice

Uporedni pregled pet istraživanja uticaja ovsenih pahuljica u ishrani na krvni pritisak, na uzorku 400 odraslih osoba, pokazalo je za oko 3-1,5 niže vrednosti sistolnog i distolnog krvnog pritiska kod onih koji su jeli oko 60 grama ovsenih pahuljiva, ili 25 grama ovsenih zrna dnevno.

2. Cvekla

Cvekla je veoma bogata neorganskim nitratima koji se tokom varenja pretvaraju u nitritne okside, koji uzrokuju dilatacije arterija što direktno snižava krvni pritisak. Jedno manje istraživanje na 44 ispitanika pokazalo je da cvekla ne samo da kontroliše i održava krvni pritisak nižim već može i da ga smanji ako je povećan. Pored toga, cvekla je prilično jeftina i pristupačna da se jede u bilo kom obliku.

3. Vitamin C

Nalazi se u mnogim svežim voćkama i povrću, a istraživanja sa pacijentima koji su redovno u periodu od dva meseca uzimali 500mg suplemenata za C vitamin pokazalo je da je sistolni krvni pritisak smanjen za 4,85 mmHg.

Važno je samo napomenuti da oni koji su u riziku od stvaranja kamena u bubregu treba da budu obazrivi sa suplementima vitamina C, jer on može podstaći stvaranje kamenova.

Ovo treba izbegavati!

1. So

Sodijum hlorid, to jest obična so, obavezan je začin koji u praksi neki ljudi koriste kao ovisnici – stalno sebi povećavaju doze jer im uvek nedostaje ovog ukusa. Međutim, potpuno je jasna veza, i odavno poznata, da so povećava krvni pritisak.

2. Alkohol

Jedno alkoholno piće dnevno povećava krvni pritisak za oko 2,7, odnosno 1,4. Efekat alkohola na krvni pritisak je takav da prvo obara pritisak da bi ga zatim podigao. Ali, zanimljivo je da se rast krvnog pritiska posle ispijanja alkohola dešava kada smo budni, a ne mora da se desi kao direktna posledica ako zatim zaspimo. Takođe, računica sa količinom je jednostavna – više alkohola više povećava krvni pritisak.

3. Sladić

Iako ovaj slatkasti koren (Glycyrrhiza glabra) ima pozirivna dejstva u tretmanu gornjih disajnih puteva, čira na želucu, itd, poznat je i njegov negativan efekat na visinu krvnog pritiska.

4. Kofein

Kafa, čaj, razne kole i energetska pića… Sve ovo treba izbegavati kako biste kontrolisali visinu krvnog pritiska. Ipak, rezultati nisu konzistentni u vezi sa uticajem kafe sa i kafe bez kofeina na primer, pa zato treba samostalno da kontrolišete pritisak i vidite kako i u kojoj meri reagujete na koje piće.

  • izvor: Conversation
  • autor: Clare Collins, profesor dijetetike i nutricionizma na univerzitetu Newcastle i drugi autori
  • preveo i priredio: Penzin

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *