Početna Magazin Godine Ekonomija 5 pokazatelja da je starijoj osobi potrebna pomoć u baratanju sa novcem

5 pokazatelja da je starijoj osobi potrebna pomoć u baratanju sa novcem

5 pokazatelja da je starijoj osobi potrebna pomoć u baratanju sa novcem

Naučnici su ukazali na postojanje određenih pokazatelja, kada su u pitanju starije osobe sa blagim kognitivnim oštećenjem, da kod njih postoji pad kapaciteta da se staraju o sopstvenim finansijama. Veoma je važno ove znake spaziti na vreme i odreagovati na pravi način, štiteći, ali istovremeno i poštujući stariju osobu.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

Pad kapacitteta u oblasti finansija je često prva promena koja se uočava kada je u pitanju mogućnost samostalnog funkcionisanja kod osoba sa kognitivnim oštećenjem koji napreduje ka početku demencije, kao što je Alchajmerova bolest, objašnjava Danijel Marson sa Univerziteta Alabama.

Osobe sa blagim kognitivnim oštećenjem još uvek su sposobne da funkcionišu u zajednici uprkos slabom pamćenju i drugim kognitivnim poremećajima. Međutim…

Od 2000. godine, Marson i njegov tim su objavili nekoliko istraživanja u kojima objašnjavaju nedostatke vezane za finansijske sposobnosti kod tih osoba i kod osoba sa Alchajmerovom bolešću. Na simponzijumu koji su zajednički organizovali MIT AgeLab i Transamerica, ovaj naučnik je predstavio pet znakova upozorenja koje bi članovi porodice i staratelji starijih osoba trebalo da prepoznaju.

Ovi upozoravajući znaci moraju predstavljati promene u odnosu na prethodne sposobnosti osobe. Dakle, ukoliko među njima prepoznate nešto što bi se moglo nazvati uobičajenim ponašanjem osobe u proteklih nekoliko decenija ili njenom osobinom, onda to nije znak pada sposobnosti finansijskog rasuđivanja vezanog za kognitivno oštećenje.

S tim na umu, pročitajte šta naučnici smatraju znacima upozorenja:

  1. Rupe u pamćenju, kao što je zaboravljanje da se plate računi ili porezi, ili duplo plaćanje računa.
  2. Loša organizacija finansija gde je nekada dobro sređena kućna kancelarija, sada nesređena. Osoba može biti zbunjena kada je u pitanju vreme nastanka različitih prihoda i rashoda, pošta se ne otvara na vreme…
  3. Matematičke greške u svakodnevnom životu, kao što je izračunavanje bakšiša, broja čekova ili traženje pomoći u koracima računa.
  4. Zbunjenost kao npr. slabljenje sposobnosti da se shvate osnovni finansijski koncepti.
  5. Pogoršanje rasuđivanja vezanog za finansije, pre svega novo interesovanje za načine brzog bogaćenja. Klasičan znak predstavlja interesovanje za ove šeme koje pokazuje osoba koju takve stvari nisu zanimale pet godina ranije. Drugi znak je nerealna zabrinutost za sopstvenu finansijsku sigurnost.

Marson predlaže starateljima nekoliko rešenja kao odgovor na ove promene:

  • nadziranje transakcija pomoću čekova;
  • ako je moguće, kontaktirati banku kako bi se otkrile neregularnosti kao što je duplo plaćanje računa;
  • postati supotpisnik bankarskog računa tako da je potreban zajednički potpis za sume preko određenog iznosa.

Takođe, neke bankarske usluge i onlajn plaćanje računa predstavljaju veoma praktične opcije za porodicu.


Preneli smo rešenja koja predlaže ovaj naučnik, čisto da bismo vam dali što potpuniju informaciju. Znamo da ovo nema neku praktičnu primenu u Srbiji (sem prve stavke koja se i sama nameće kao prvo rešenje). Važno je, međutim, da odreagujete i da probate da nađete rešenje kako osoba koju volite i o kojoj se starate ne bi bila ne samo „opelješena“, već i povređena. Jer, upravo je to najstrašnije za ove ljude kada shvate da su nasamareni. Često osećaju veliku stid i povlače se u sebe što je pogubno za njihovo celokupno zdravlje.

Budući da su u Srbiji i dalje često zajednički računi i dece i roditelja, pa i odraslih unuka, prvi korak bi bio preuzimanje plaćanja računa od npr. glave porodice koju polako zahvata magla demencije. Vodite računa da to uradite taktično i da „glava“ ne pomisli da sa tom funkcijom gubi i mesto u porodici. Isto i ukoliko je u pitanju žena, stub porodice. Svejedno. Princip je isti – poštovanje je važno koliko i zaštita.

Vodite računa o telefonskim pozivima telemarketara. Nemamo istraživanje kojima bismo potrekpili svoju tvrdnju, ali iz iskustva možemo da napišemo: starije osobe su glavni „plen“ onih koji prodaju nešto veoma dobro, sjajno za kuću, a ponuda samo danas, i ne odbija se. Ne možete uskratiti osobi (na koju se možda i vodi telefon) da se javlja, ali morate stalno pričati o ovome. Najbolje je navesti i primere. Evo vam nekih:

  • Stariju gospođu su ubedili da će za 2.000 dinara dobiti sjajnu spravu koja pomaže kod peglanja. Ispostavilo se da je naručena „sprava“ prilično loša daska za peglanje.
  • Stariji gospodin je odbio ponudu telemarketara jer mu proizvod apsolutno nije bio potreban, ali se (kako obično biva sa starijima koji su često željni razgovora sa ljubaznim ljudima) ispričao sa damom sa druge strane žice. Za par dana, ona mu je besplatno, „jer joj se dopao“, donela netraženi proizvod na kućnu adresu i ljubazno tražila da gospodin plati 400 dinara na ime „troškova dostave“. A starija gospoda ne mogu da dozvole da neko drugi, koji „eto, tek što je počeo da radi“, plaća te troškove iz svog džepa.

Morate voditi računa i o tome da starija osoba ne prihvati da nešto što joj je nepotrebno plaća putem tzv. „administrativne zabrane“, kada joj svakog meseca PIO fond automatski skida deo penzije. Ovo je veoma jednostavan i naizgled elegantan način plaćanja. Ali su ovakve „rate“ kasnije često neizdržive.

Možete i diplomatski, taktično, postati ovlašćeni za podizanje penzije. Uvek, ali uvek, osoba koja vas je ovlastila mora zadržati poverenje u vas i mora osećati da je gospodar svog novca. Tu morate ispoljiti svu umešnost, ukoliko se jave neke nerealne ideje, da predočite osobi da to nije dobro i da joj pomognete da i sama dođe do tog zaključka ponovnim razmatranjem činjenica (koje verovatno uopšte i nije razmotrila), a ne osuđivanjem ideje i omalovažavanjem osobe o kojoj se navodno brinete. Jer to onda nije briga, već iskorišćavanje.

Znamo da je teško i nekad deluje nemoguće sprovesti sve onako kako bi trebalo, ali ta osoba je vaš bližnji. Niko nije rekao da je lako. Ali vredi truda.

Tekstovi za podsećanje ili dalje čitanje: