Početna Magazin Godine U periodu prelaska na zimsko računanje vremena, pešaci češće stradaju

U periodu prelaska na zimsko računanje vremena, pešaci češće stradaju

U periodu prelaska na zimsko računanje vremena, pešaci češće stradaju

Sa prelaskom na zimsko računanje vremena, broj saobraćajnih nesreća u kojima su ozbiljno povređeni pešaci, a koje se dešavaju u vreme večernjeg špica, udvostručava se.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

FotografijaSemafor sa senzorima za starije i sporije pešake – Puffin crossing

Ovo su podaci Belgijskog instituta za bezbednost na putevima (Institut belge pour la sécurité routière – IBSR). Nisu nam poznati podaci za Srbiju, ali se zna da su stariji građani česte žrtve.

Sa „uvlačenjem“ dela dana u noć, nije neshvatljivo da se, u periodu dok se ljudi još privikavaju na promenu, nesreće dešavaju u većem broju. Prema belgijskim podacima, broj nesreća se između oktobra i novembra poveća za 110%, a između oktobra i decembra za 140%. Ozbiljnost nesreća se poveća za 155%.

„To su, pre svega, nesreće na raskrsnicama, u kojima učestvuju pešaci i automobili koji su proporcionalno brojniji nakon prelaska na zimsko računanje vremena. Činjenica da se večernji špic odigrava u mraku, poremeti pešake i vozače koji toj činjenici ne prilagode uvek svoje ponašanje“, navodi se u saopštenju IBSR-a.

U saopštenju, IBSR daje po tri saveta pešacima i vozačima koje bi bilo dobro slediti kako bi se izbegle nesreće.

Saveti pešacima

  1. Nosite odeću od materijala koji reflektuje svetlost
    Sama činjenica da pešak nosi odeću koja reflektuje svetlost, omogućava vozačima da ga ranije ugledaju.
    Pod svetlostima farova, pešaci su vidljivi samo na 20m kada su obučeni u crno. Ako se kreće 50km/h, automobilu je potrebno 26m da bi se zaustavio na suvom, a 33m da bi se zaustavio kad je kolovoz vlažan. Kada nose reflektujuću odeću, pešaci su vidljivi na 150m – to je ogromna i izuzetno značajna razlika.
  2. Koristite pešačke prelaze i mostove za prelaske pešaka
    Ovo je jedini način na koji bi trebalo da prelazite ulicu. Čak iako to znači da morate da produžite svoj put za koji minut, koristite označene prelaze.
  3. Ne prelazite naslepo
    To što imate pravo prvenstva prolaza, ne znači da treba da prelazite naslepo, naročito ne u sumrak i po mraku. Vodite računa o vozilima koja se približavaju. Prelazeći, nastavite da gledate i levo i desno. Može se desiti da su se vozila zaustavila u jednom smeru, ali ne i u drugom.

Saveti za vozače

  1. Dajte prednost pešacima
    Kada se približavate pešačkom prelazu, zaustavite se kako bi pešak mogao da pređe.
  2. Čim naiđete na pešački prelaz, usporite
    Pešačkom prelazu treba prilaziti smanjenom brzinom, bez obzira da li vidite pešake u blizini ili ne. Naročito u mraku, treba predvideti mogućnost da će se pojaviti pešak u momentu kada vi nećete biti u stanju da se blagovremeno zaustavite ukoliko prethodno niste smanjili brzinu.
  3. Zabranjeno je preticati na prilasku pešačkom prelazu
    Zabranjeno je da se zaobilazi sa leve strane automobil koji se približava pešačkom prelazu ili da se zaustavlja ispred njega.

Svi treba da imamo na umu da je starijim osobama na ulicama naših gradova još teže nego ostalima.

Nekad je, za vreme trajanja zelenog svetla, nemoguće preći ulicu (Bulevar kralja Aleksandra u Beogradu je pravi primer za to) i pešacima koji mogu brzo da se kreću (čitaj: trče), a kamoli osobi koja ide polako ili se potpomaže štapom.

Mnoge starije osobe i slabije čuju i slabije vide, a nemaju adekvatna pomagala (nemar i nemaština su često uzrok tome) – ovo itekako utiče na njihovu bezbednost u saobraćaju.

Takođe, veliki problem je demencija koja se neretko ušunja tako da je ne primete ni ukućani starije osobe, a osvešćivanje često može da se desi upravo usled nekih nesreća koje su nastale usled zbunjenosti i dezorijentisanosti starije osobe na ulici.