Šest zabluda o starenju i spavanju (3)

Poslednje dve zablude o spavanju koje su obrađene u tekstu portala Ageing Care. Možda i najčešće od svih.

5. Moja noćna rutina ne mora da se promeni samo zato što starim.

Vaša potreba za snom možda se neće drastično promeniti kako starite, ali vaša sposobnost za istinski miran san, možda hoće. „Kako starimo, naš san postaje lakši, osetljiviji i lakše se remeti“, kaže Timoti Monk, direktor programa Ljudska hronobiologija na Univerzitetu Pitsburg.

Dr Robert Eksman, direktor Sleep to Live instituta, slaže se sa njim i dodaje da faktori okruženja (svetlo, kvalitet dušeka itd), lekovi, neke bolesti, bol, depresija i nedostatak rutine – sve su to faktori zbog kojih je starijim ljudima teže da postignu optimalnu količinu sna.

Kako možete maksimalno iskoristiti vreme za spavanje? Dobro osmotrite uslove u kojima spavate. Da li je vaš dušek suviše star? Da li vaš ritual pred spavanje uključuje i mnogo vremena pred ekranom (TV ili kompjuter) – što je dokazani okidač nesanice? Ima li mnogo svetlosti u sobi? Svi ovi mali činioci zajedno mogu da stvore negostoljubivu sredinu za spavanje.

Druga važna stvar na koju treba obratiti pažnju jeste konzumacija kofeina. Čak i ako vam nije smetalo kad ste bili mlađi, šoljica kafe predveče mogla bi da vas drži budnim u starijem dobu, kaže Monk. Smatra da se treba povinovati sledećem pravilu: bez kofeina posle 16 h.

6. Zlatno pravilo: osam sati sna.

Ovo je možda jedna od najčešće ponavljanih zabluda u savremenoj istoriji. Istina je, kaže Monk, da različitim ljudima odgovaraju različita pravila.

Potrebe za snom su individualne. Nekim ljudima je dovoljno šest sati, dok se neki jedva naspavaju i za osam. Za većinu ljudi, negde između sedam i sedam i po sati predstavlja idealnu količinu sna, prema rečima Monka.

Lako ćete znati da ne poštujete svoje individualne potrebe ze snom: spavaće vam se dok spremate večeru, ceo vikend ćete provesti u hibernaciji ili ćete kljucati ispred ekrana dok gledate večernje vesti.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *