Otežan prenos ovlašćenja teško bolesnih klijenata banaka

Prenos ovlašćenja teško bolesnih klijenata banaka izuzetno je otežan. Njihovi srodnici se pitaju da li je to danak digitalizaciji. Šta god bio razlog, ako sam klijent, odnosno srodnici, ne izdvoje novac, problem ne može biti rešen.

Penzioner Vujadin (76) iz Rakovice samo što nedavno nije unet na nosilima u banku u kojoj ima račun, pišu Novosti. Dovezen je taksijem i odnet do šaltera, gde je potpisao dokumenta. Supruga i ćerka imaju punomoćje koje njegova supruga i ćerka imaju da raspolažu njegovom penzijom, ne važi za podizanje nove kartice.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

Ovo, nažalost, nije ni usamljen, niti najgori slučaj. Sličan problem ima na hiljade žitelja Srbije, koji iz različitih razloga ne mogu da odu do svoje banke.

Mnogo slučajeva, skupa rešenja – o trošku klijenata

Članovi porodica nepokretnih ili slabo pokretnih klijenata banaka za skoro svaku bankarsku uslugu moraju da organiziju trasnport do notara ili banke i da prođu komplikovanu proceduru do dobijanja punomoćja. Još je veći problem kada ovlašćeni članovi porodica moraju da angažuju i papreno plate medicinski transport za svoje

stare i nepokretne.Portalu Penzin se nedavno obratio sin nepokretnog gospodina u odmakloj starosti koji je ratni vojni invalid. Banka čiji je klijent odbija da reizdatu platnu karticu, kao i reizdatu po ovlašćenju platnu karticu dostavi preporučenom poštom. Sin kaže da su im u banci rekli da je ova usluga nepouzdana.

„Moj otac tako ulazi u treći mesec da ne može da podigne svoju penziju i vojnu invalidninu!“, ogorčen je čitalac koji nam je pisao.

„Kada je mojoj 90-godišnjoj, nepokretnoj majci istekla platna kartica, iako sam ovlašćena da raspolažem njenim novcem, novu nisam mogla da podignem umesto nje. Pošto nikako nisam bila u mogućnosti da sama odnesem majku do banke, čak ni do taksija, imala sam dve opcije. Ili da pozovem i platim notara da dođe u naš stan da bi majka potpisla punomoćje kojim mogu da podignem novu karticu ili da je odvedem tamo. Nažalost, beležnik nije mogao da dođe, pa sam platila 5.000 dinara medicinski transport do njegove kancelarije i nazad.“ Ovo je novinarki Novosti Bojani Caranović ispričala Beograđanka D. S.

„Pre nego što sam zakazala dolazak beležnika“, priča ova Beograđanka, „sastavila sam tekst ovlašćenja, pa ga odnela u banku. Tamo je zatim poslat na razmatranje u njihovu pravnu službu. Nakon toga je bilo neophodno da se napravi korekcija, pa je tek onda mogao da overi notar. I sa tim overenim ovlašćenjem, sa potpisom moje majke da mogu da podignem isteklu karticu, ponovo je pravna služba banke proveravala da li je sve u redu.“

„Pitam se kako ovakve probleme rešavaju stari i nemoćni sugrađani kojima nema ko da pomogne, čiji su bližnji prezauzeti, ili nemaju mogućnost da plate transport“, pita se sagovornica Novosti.

Raspoloživa – iako skupa – rešenja

Izlazak notara na teren, ako je na istoj opštini, košta oko 2.700 dinara. Overa po potpisu košta još najmanje 360 dinara. Problem je i što ni banka ni notari ne kažu kako treba ovlašćenje da izgleda, niti nude obrazac.

Instrukcije za privremenu isplatu novca sa dinarskih i deviznih tekućih računa koje je donela Narodna banka Srbije (NBS) usled pandemije koronavirusa, u praksi se uglavnom ne primenjuju.

Za davanje ovlašćenja za raspolaganje sredstvima sa računa, kažu u NBS, dovoljan je samo jedan odlazak u banku, vlasnika računa i osobe koje želi da ovlasti. Procedura, tvrde, traje svega nekoliko minuta.

Ručno pisana jednokratna punomoćja još važe. Potrebno je, međutim, da bude ispunjen najmanje jedan od uslova:

  • da korisnik ima najmanje 55 godina
  • da koristi usluge smeštaja za odrasle
  • da je smešten u zdravstvenoj ustanovi
  • da mu je oduzeta poslovna sposobnost
  • da mu nije izdata platna kartica kojom može raspolagati novčanim sredstvima sa tekućeg računa.

Uz punomoćja se može podići najviše 100.000 dinara.

Klijenti banaka se pitaju zašto više nema bankarskih službenika koji izlaze na teren, Nije bez osnova mišljenje da je ovakva situacija danak digitalizaciji i drastičnom smanjivanju broja bankarskih radnika iz godine u godinu.

Najteži slučajevi

U najtežim slučajevima, na primer zbog bolesti i teškog psihofizičkog stanja, licu može biti oduzeta poslovna sposobnost. Tada nadležni organ određuje drugo lice ili organ koje će se starati o poslovno nesposobnom licu i u njegovo ime i za njegov račun preduzimati pravne poslove, raspolagati imovinom.