Nova pravila za registraciju vozila očekuju građane Srbije. Ona stupaju na snagu 5. jula 2021. godine.
Tehnički pregled neće moći da prođu vozila koja zbog prepravki dodatno zagađuju vazduh. Takođe, vozila će zbog neposedovanja katalizatora i DPF filtera biti vraćena u fabričko stanje.
Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!
Pravilnik iz 2018. godine je konačno počeo sa primenom. U njemu su definisana pravila o priključnim motornim vozilima i tehničkim uslovima za motorna vozila u saobraćaju. Određeni kriterijumi kada se radi o emisiji štetnih gasova, moraju biti ispunjeni na tehničkom pregledu.
Kod automobila sa dizel motorima biće proveravan sadržaj čađi u izduvnim gasovima, dok se kod benzinskih motora registruje sadržaj ugljen-monoksida. Vozilo neće moći da se registruje ukoliko su DPF filteri i katalizatori neispravni.
Broj uvezenih polovnih automobila godišnje dolazi do broja od 150.000. Ispravnost katalizatora i DPF filtera se ne proverava prilikom uvoza, proverava se isključivo da li ih vozila imaju. Ovaj podatak govori da su naše ulice preplavljene zagađivačima vazduha.
Praksa je da se oni i uklanjaju sa vozila, što olakšava održavanje jer ne moraju da se menjaju i čiste.
Lamba sonde služe za merenje zagađenja unutar katalizatora, odnosno zagađenja koje motor emituje u vazduh. Sve je češći slučaj da se upravo ovi elementi skidaju sa polovnih automobila.
Funkcija DPF filtera jeste izdvajanje azot-dioksida kod dizel motora. Čestice azot-dioksida predstavljaju najveći zagađivač vazduha.
Naknadna instalacija katalizatora i DPF filtera je obavezna ukoliko ih vozila ne poseduju.
Šta kaže Pravilnik?
Pravilnik o podeli motornih i priključenih vozila i tehničkoj ispravnosti postavio je kriterijume o emisiji štetnih gasova.
Strožiji standardi važiće za sva vozila koja su registrovana posle 1. marta 2014. godine. Vozila koja su registrovana pre ovog datuma, imaće manje tehničkih kontrola. Ovo se odnosi samo na registraciju, bez obzira na godinu proizvodnje.
Manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida, pri broju obrtaja u praznom hodu motora, moraju imati benzinski motori koji su prvi put registrovani do 1. marta 2014. godine. Kada se radi o vozilima registrovanim posle 1. marta 2014. godine, ovaj broj spada na 3,5 odsto ugljen-monoksida.
Prosečni nivo zagađenja vazduha koji potiče od saobraćaja je oko 20 odsto, govore podaci Svetske banke. Sve je češći trend da se zabranjuje vožnja automobila u centralnim gradskim ulicama.
Izvor: Ekapija
Fotografija: The Nigmatic sa Unsplash