30 minuta svakodnevne aktivnosti može usporiti hromozomsko starenje

30 minuta svakodnevne aktivnosti može usporiti hromozomsko starenje

Novo istraživanje naučnika sa San Dijego medicinskog fakulteta Univerziteta u Kaliforniji donosi zaključak da 30 minuta umerene do žustre fizičke aktivnosti tokom većine dana u nedelji može da zaštiti od ubrzanog biološkog starenja prouzrokovanog prekomernim sedenjem.

Fotografija: Tao Poršon-Linč, 96-godišnja učiteljica joge

Nalazi su objavljeni sredinom februara 2017. godine u American Journal of Epidemiology. Naučnici su otkrili da starije žene koje se manje od 40 minuta dnevno bave umerenim do žustrim fizičkim aktivnostima i koje uz to sede više od 10 sati dnevno, imaju kraće telomere – biološke markere hromozomskog starenja.

Jedan od najvećih zdravstvenih rizika života u digitalno doba jeste taj što mnogi od nas sede osam i više sati dnevno, često ispred ekrana. Za milione ljudi iz svih sfera života i svih generacija, sedelački način života postao je neizbežan aspekt modernog života. (Sedelački život se opisuje kao „produženi periodi sedenja ili sveukupne neaktivnosti koji povećavaju zdravstvene rizike povezane sa nedostatkom vežbanja“.)

Poslednjih nekoliko godina traje rasprava o tome da li kratka svakodnevna fizička aktivnost može da potre negativne uticaje sedelačkog života.

Novo istraživanje Medicinske škole u San Dijegu Univerziteta Kalifornije baca novo svetlo na ovu raspravu upoređujući vreme provedeno sedeći sa dnevnim novoima fizičke aktivnosti, a kroz prizmu dužine telomera leukocita u grupi od 1.481 starije žene.

Istraživački tim veruje da su oni prvi objektivno izmerili kako kombinacija vremena provedenog sedeći i vremena provedenog u fizičkom vežbanju može da utiče na dužinu telomera leukocita kao biomarkera starenja.


Šta su telomeri?

Telomeri su stukture DNK proteina koje izgledaju kao kapice na krajevima hromozoma. Telomeri štite i održavaju stabilnost i integritet svake niti hromozoma tako što sprečavaju propadanje, skraćivanje ili spajanje sa susednim hromozomima. Kako naše ćelije stare, tako se telomeri prirodno skraćuju i postaju skloni habanju.

Utvrđeno je da mnoštvo činilaca načina života i svakodnevnih navika kao što su hronična neaktivnost, stres, pušenje i gojaznost, ubrzavaju skraćivanje telomera. Skraćeni telomeri se povezuju sa ubrzanim starenjem ćelija, kardiovaskularnim bolestima, dijabetesom i nekim vrstama kancera.

Naučnici zaključuju da isuviše dugo sedenje u kombinaciji sa premalo fizičke aktivnosti predstavlja dvostruki udar kojim se ubrzava biološko starenje označeno skraćivanjem telomera.

  • Tekstovi o telomerima na Penzinu: Telomeri

Dobre vesti su da žene koje su uglavnom sedele tokom većeg dela dana nisu imale skraćene telomere ako su se bavile nekom vrstom fizičkih aktivnosti najmanje 30 minuta dnevno, tokom skoro cele sedmice.

Loša vest je da starije žene koje su sedele više od deset sati dnevno i koje su bile hronično neaktivne izgledaju biološki osam godina starije u odnosu na svoje hronološku starost (tj. u odnosu na to koliko zaista imaju godina) kada se uporede sa ženama koje su ostale aktivne.

Prema rečima Aladina Šadjaba, vodećeg autora ovog istraživanja:

„Naše istraživanje pokazuje da ćelije brže stare kod načina života koji podrazumeva pretežno sedenje. Hronološka starost ne odgovara uvek biološkoj starosti. Otkrili smo da žene koje su duže sedele nisu imale skraćene telomere ako su vežbale najmanje 30 minuta dnevno“

„Rasprave o koristima vežbanja trebalo bi da se pokrenu još kada smo mladi, a fizička aktivnost bi trebalo da ostane sastavni deo naše svakodnevice i dok starimo, čak i onda kada imamo 80 godina života.“

Naredno istraživanje Šadjaba i njegovih kolega baviće se proučavanjem uticaja vežbanja na dužinu telomera kod mlađeg stanovništva i kod muškaraca. Oni takođe žele da utvrde da li kardio vežbe utiču na vezu između vremena provedenog sedeći i vežbanja.

Nadamo se da ovi prvi rezutati istraživanja koji ukazuju na koristi fizičkog vežbanja u zaštiti telomera mogu da posluže kao novi izvor motivacije koji će vas podstaći da u svoj svakodnevni život nekako udenete tih 30 minuta umerene do žustre fizičke aktivnosti skoro svakog dana u nedelji bez obzira na to kog ste pola i koliko da vam je godina.

Psychology Today

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *