USPVLS: Penzija i socijalno davanje nisu isto

Usled sve češćih izjava političara i navoda u medijima u kojima se oni izjednačavaju, Udruženje sindikata penzionisanih vojnih lica Srbije (USPVLS) izdalo je saopštenje u kome se naglašava da penzija i socijalno davanje nisu isto. Ovo udruženje i upozorava da se, bez obzira na tu činjenicu, ide ka njihovom izjednačavanju, svojevrsnoj uranilovki i – posledično – urušavanju penzijskog sistema države. Prenosimo Saopštenje

Kako se predizborna kampanja za izbore u 2022. godini zahuktava, tako se mediji pod kontrolom vlasti sve više bave penzijama i socijalnim davanjima. Ali, sledeći medijska uputstava sa Andrićevog venca, prave se da ta dva instituta ne razlikuju.

Nakon što je promenom sastava Upravnog odbora Fonda vlast otela pravo penzionera da upravljaju svojom imovinom, sada nameravaju da garantovane penzije i socijalne penzije isplaćuje iz Fonda PIO. To je razlog nimalo slučajnog izjednačavanja pojmova.

Penzija i socijalno davanje – jasne razlike

Penzija je pravo iz socijalnog osiguranja stečeno uplatama doprinosa PIO ili posebnim dostigućem u sportu i umetnosti. Kako se Fond PIO pretežno finansira uplatama doprinosa PIO i dopunom iz budžeta po osnovu stvorenih obaveza države, on ne može biti zajednički kazan i za socijalna davanja (socijalna penzija ili bilo koja druga davanja). Time bi isplata socijalnih penzija bila vršena na račun doprinosa PIO.

Državna, garantovana ili socijalna penzija treba da se finansira samo iz budžeta i ni u jednoj državi se ne ostvaruje iz fonda čiji su vlasnici oni koji su uplatama doprinosa stekli pravo na penziju i onih koji uplatama doprinosa očekuju penziju po tom osnovu.

Ka penzionerskoj uranilovci

Stiče se utisak da stranke aktuelne vlasti imaju plan da neposrednim upravanjem i reformom penzijskog sistema dovedu do penzionerske uravnilovke u kojoj bi preko 70 odsto penzionera, bez obzira na uplate doprinosa PIO, dobilo jednake penzije. Predizborno obećanje vredno poštovanja da nije na račun penzionera koji imaju penzije veće od prosečnih. Ostatku penzionerske populacije su nepotpunim usklađivanjem sa inflacijom i rastom BDP ili zarada od 2012. do 2018. godine, penzije izgubile na kupovnoj vrednosti i do 25 odsto da bi se omogućila navedena preraspodela od navodno bogatih ka siromašnim penzionerima pod radikalsko-naprednjačkim sloganom “Svima jednake penzije”.

Prosečna penzija od 60 odsto prosečne plate u 2012. godini smanjena je na 45 odsto prosečne plate u 2020. godini samo što se penzije manje od 34.000 dinara, popravljaju “uvećanjem uz penziju” za koje se zbog netrasparentnosti finansijskog poslovanja Fonda PIO ne može utvrditi da li se isplaćuju iz budžeta. U prilog ovoj tvrdnji ide izjava ministarke za rad početkom jula 2021. da su penzije u kategoriji zaposlenih isplaćene na račun doprinosa PIO. Zagovornicima jednakih penzija ne pada na pamet da i doprinose koje uplaćuju sada zaposleni izjednače, jer bi bilo pravedno, da se za penzije koje će u budućnosti biti izjednačene, uplaćuje ista visina doprinosa.

I Udruženje sindikata penzionisanih vojnih lica Srbije se zalaže za povećanje najniže penzije. Smatraju, međutim, da treba razlikovati stečeno pravo na penziju od socijalne pomoći ili državne penzije. Socijalna pomoć ili socijalna penzija su teme za institucije koje se bave socijalnom politikom i moraju biti jasno odvojene od doprinosom zarađenih penzija iz Fonda PIO.

Način kako sada vlast namerva da “časti” građane, bez doprinosima zarađene penzije, zavlačeći ruku u džep “bogatijih” penzionera i praveći uravnilovku za 70 odsto penzionera, doprineće možda očuvanju vlasti na sledećim izborima, ali će trajno uništiti smisao postojanja Fonda PIO i uplate doprinosa PIO. Tako će biti nastavljena prikrivena pljačka Fonda uz neprekidnu predstavu da je vlast dobročinitelj penzionera. Izigravanjem (boljih i postojećih) rešenja penzijskog sistema i ustavnih i institucionalnih načela, na pomolu je prevara kojom će vlast u svoju korist a na račun sadašnjih i budućih penzionera “častiti” socijalne penzionere.

Faze nakaradne kvazi reforme penzijskog sistema

Očigledno je da se netransparentna “reforma” penzijskog sistema realizuje u više faza.

Prva faza

U prvoj fazi penzije su proglašene opasnošću za finansijsku stabilnost države, neustavno je preuzeto upravljanje Fondom PIO, obustavljeno redovno usklađivanje penzija, a delu penzionera penzije su smanjene. Posle ukidanja Zakona o privremenom uređivanju načina isplate penzija, vlastodršci ignorišu ustavnu obavezu da oko 850.000 miliona evra uzetih od pezionera po tom zakonu, vrate pod tržišnim uslovima.

Istovremeno su penzionerima sa penzijama manjim od prosečne, u predizbornim kampanjama redovno isplaćivane jednokratne pomoći. Odakle? I naravno, vest o udeljivanju pomoći penzionerima nije saopštavao predsednik upravnog odbora ili direktorka Fonda PIO nego lično on, predsednik SNS i Republike Srbije i vlasnik života milion 680 hiljada penzionera.

Pomoć penzionerima je pojačana i sa helikopterskim evrima, iz stranih kredita, za vreme pandemije kovida-19. Da se ne radi o pravdi već o predizbornom potkupljivanju oko milion penzionera govori i ignorisanje diskriminacije oko 160.000 poljoprivrednih penzionera koji primaju najnižu ili garantovanu penziju od oko 12.800 dinara, koja je znatno manja od najniže penzije u kategoriji zaposlenih i samostalnih delatnosti. Uzalud Milan Krkobabić, stara devojka za sluđivanje penzionera u Srbiji, najavljuje revitalizaciju sela, a nije primetio bedu u kojoj žive poljoprivredni penzioneri u ruralnim delovima Srbije. Vlastodršci neće da primete i da deo mladih odlazi sa sela i iz Srbije i zbog bednih penzija.

Zbog svega, u često ponavljanu izjavu predsednika Srbije o najvećim penzijama u istoriji, sve manje penzionera veruje, jer penziju mere po onome što sa njom mogu platiti i kupiti. Uostalom, za vreme Slobodana Miloševića penzije jesu bile nominalno najveće, čak u milijardama, ali se sa njima i bonovima kupovalo samo brašno, so, šećer i ulje…

Druga faza

U drugoj fazi navedene reforme vlast je usvojila srpski model švajcarske formule kojom se penzije usklađuju sa zadrškom od 18 meseci i “otkrila” da se Fond PIO može dotirati iz budžeta samo sa 15 do 20 odsto potreba. U isto vreme, izmenama Zakona o PIO, doprinosi za PIO su smanjeni za 0,5 odsto, jer je vlast tako na račun sadašnjih i budućih penzionera smanjila opterećenje poslodavaca ne nalazeći drugi način za to.

Dok pozajmljenim novcem koji “bacaju iz helikoptera” neselektivno povećavaju kupovnu moć stanovništva, neprekidno podsećaju da je to rezultat ekonomije koja navodno ima najveći rast u Evropi i šire. Naravno da ignorišu činjenicu da mi znamo da se pozajmljenim novcem trenutno zamazuju oči i zaslepljuje razum.

Najveći rast BDP u Srbiji postignut je početkom 2017. godine, kada je zbog promene metodologije procene BDP, on uvećan za oko 4,6 milijardi dinara zbog procenjenih prihoda od prostitucije, sive ekonomije i trgovine drogom. Činjenica da nam je BDP od 2012. godine najviše uvećan sivom ekonomijom, prostitucijom i drogom nikoga ne zabrinjava.

Finansijsko poslovanje Fonda PIO vezuju za budžet tako da bez obzira na finansijski plan, Fond iz budžeta dobija samo neophodna finansijska sredstva da isplati penzije, ali ne i sredstva koja su predviđena Planom. Kada bi se radilo po finasijskom planu Fonda PIO koji je usvojila Narodna skupština, kakav god taj plan bio, Fond bi ostvarivao viškove na kraju finansijske godine s kojima bi se mnogo štošta moglo uraditi na revitalizaciji imovine Fonda i povećanju standarda penzionera.

Fond PiO godinama ignoriše zahteve za pristup informacijama od javnog značaja o strukturi prihoda Fonda ostvarenih uplatama doprinosa, obveznicima oslobođenih od uplate doprinosa PIO, o najvećim dužnicima i obavezama države koje ima zbog oslobađanja stranih investitora i stranačkih tajkuna da uplaćuju doprinose PIO za svoje zaposlene. Netransparentnost finansijskog poslovanja, od aktuelne vlasti otetog Fonda PiO, nije slučajna.

Treća faza

U trećoj fazi koja bi, prema pisanju medija pod kontrolom vlasti, započela pred kraj 2021. godine, bila bi uvedena socijalna penzija i povećana najniža ili garantovana penzija. Njima bi, pored oko milion penzionera koji imaju penzije manje od 30.000 dinara, bilo obuhvaćeno i oko 250.000 građana Srbije koji nisu uplaćivali doprinose PIO i sada nemaju penziju. Bio bi to prvorazredan predizborni balon koji bi bio naduvan i iz doprinosa PIO.

Iako USPVLS podržava ciljeve, ne slaže se sa načinom njihovog ostvarivanja. Doprinosi PIO, prema Zakonu o PIO, treba da se koriste za proporcionalno usklađivanje penzija, a ne za finasiranje najniže-garantovane i socijalne penzije.

***

Podržavljenjem Fonda PIO vlast prikriva prihode od doprinosa PIO i pored minimalnih dotacija iz budžeta prikazuje ih kao deo budžeta što oni po Zakonu o PIO nisu. Iako “uvećanje” uz penziju treba da se isplaćuje na račun budžeta, to se ne radi. Fond zato i pored povećanih prihoda od doprinosa ne ostvaruje viškove, jer se oni koriste za pokrivanje obaveza koje je trebalo pokriti novcem iz budžeta.

Sindikati zaposlenih koji uplaćuju doprinose bi, radi zaštite prava svojih članova, zajedno sa organizacijama penzionera, morali nametnuti ekspertsku analizu i javnu raspravu o načinu upravljanja Fondom PIO, raspodeli prihoda i stvorenim obavezama države u finansiranju obaveza Fonda PIO.

Socijalne penzije nikako ne bi trebalo da se isplaćuju iz Fonda PIO bar dok upravljanje njime ne preuzmu njegovi stvarni vlasnici jer većinski predstavnici stranaka u vlasti u upravnom odboru Fonda to, dosadašnjim radom na zaštiti prava penzionera i imovine PiO, ne garantuju.

Druga mogućnost je da se formira državni fond PIO koji bi bio finasiran iz budžeta i u kojem bi prava ostvarivali samo penzioneri vojske, policije, bezbednosnih službi i korisnici nacionalne i socijalne penzije. Samo na takav način bi bio čist račun između Fonda PIO i države ma ko njime u političkom smislu upravljao.

USPVLS se obavezuje da će odati posebno javno priznanje redakciji i novinaru koji predsedniku Republike Srbije, na konferenciji za medije, postavi pitanje: “Zašto se ignoriše obaveza vraćanja duga penzionerima nastala usled smanjenja penzija od 2014. do 2018. godine, jer to nije u skladu sa članom 50 Ustava Repubilike Srbije?”

Jovan Tamburić, predsednik USPVLS

* Podnaslove je unela redakcija portala Penzin 

FotografijaJosh Appel za Unsplash