Početna Magazin Godine Stariji vozači u Srbiji – statistike i dobri i loši primeri

Stariji vozači u Srbiji – statistike i dobri i loši primeri

Stariji vozači u Srbiji – statistike i dobri i loši primeri

U Srbiji je oko osam odsto vozača starije od 65 godina i prema statistikama nisu glavni nosioci rizika u saobraćaju. Stručnjaci kažu da oni često prilagođavaju svoje ponašanje uslovima saobraćaja, mada ima izuzetaka.

Statistika MUP-a o starijim vozačima pokazuje da u saobraćaju imamo osam odsto starijih od 65 godina koji godišnje izazovu pet odsto saobraćajnih nesreća. Mladi vozači za volanom su četiri puta rizičniji od vozača seniora. Stručnjaci, lekari, psiholozi spore se oko toga da li su vozači stariji od 65 godina rizična grupa.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

Policija je nedavno uhapsila dvoje vozača koji su izazvali saobraćajne nezgode – i pobegli s lica mesta. Reč je o 79-godišnjem muškarcu i četiri godine mlađoj ženi.

Sestra i brat Milanka i Dušan zakoračili su u devetu deceniju a vozačke dozvole, koje imaju duže od pola veka, važe im još nekoliko godina. I sami lekari, kažu da lekarski pregled koji su prošli da bi im dozvola bila produžena nije šala.

Vožnja im, kažu, produžava život, čini ih pokretljivim, mogu da stignu na mnogo mesta u toku dana. Voze svakodnevno i zaključili su da mlađi vozači češće u vožnji koriste mobilni telefon nego migavac.

– Ja vrlo često vidim da prođu kroz crveno svetlo, ne staju pešacima to je već uobičajeno. Vrlo retko neko stane iako to sve postoji u propisima – kaže Milanaka Orović.

Dušan Đukić priča da je nedavno bio u Užicu, Čačku i da tamo niko ne koristi migavac na glavnim putnim pravcima.

Statistika MUP-a o starijim vozačima pokazuje da u saobraćaju imamo osam odsto starijih od 65 godina koji godišnje izazovu pet odsto saobraćajnih nesreća. Mladi vozači za volanom su četiri puta rizičniji od vozača seniora.

Ipak, stariji građani procentualno najviše smrtno stradaju u saobraćaju, ali ne kao vozači.

– Činjenica je da su veoma izloženi riziku kao pešaci ili kao vozači bicikla. Gotovo 23 odsto poginulih čine lica starija od 65 godina i to baš kao vozači bicikla ili pešaci – kaže načelnik Uprave saobraćajne policije Vladimir Rebić.

Psiholozi kažu da granicu za vožnju određuje jedino lekarski pregled na kojem mora da se dokaže da čujete i vidite u okviru zadatih parametara i kakva vam je sposobnost reagovanja. Starosnu granicu ne poznaje ni zakon.

Psiholog Nina Dragutinović iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže da stariji vozači vrlo često prilagođavaju svoje ponašanje.

– Vi ćete često čuti starije vozače koji kažu – ne želim da vozim noću, ne osećam se dovoljno dobro, oni kompenzuju – oni ne voze kada je gužva, oni ne voze kad je kiša – pokušavaju da na taj način kompenzuju neka svoja ograničenja koja idu sa normalnim procersom starenja – objašnjava Dragutinovićeva.

Stručnjaci kažu da stariji vozač ima mnoge prednosti u poređenju sa mlađim vozačem. Ipak, ne bi trebalo da precenjuje svoje mogućnosti.

Preporuka je da, ako voze duže i neko mlađi bude sa njima u kolima. Neretko maloj deci i kućnim ljubimcima dozvoljavaju da skaču po kolima tokom vožnje, što može biti opasno, pa iz MUP-a preporučuju sedišta za unuke i korpe za životinje, javlja RTS.