Zastava 101: Ekspedicija Kragujevac – Kilimandžaro (mapa puta)

Zastava 101: Ekspedicija Kragujevac – Kilimandžaro (mapa puta)

Te, 1975. godine kragujevačka Zastava 101, sa Ei Niš radijom, na Tigrovim gumama i sa uljem iz Modriče, ispromovisana je verovatno kao nijedan drugi putnički automobil u istoriji – vožnjom od fabrike do vrha Afrike! Pet automobila, 11 ljudi, nezaboravne fotografije i jedna zaboravljena knjiga o poduhvatu.

  • Foto iznad: manekenka iz Afrike, Vini Kibuja, ispred dva vozila Zastava 101 iz ekspedicije Kragujevac-Kilimandžaro

Tog 14. februara 1975. godine, u godinama kada taj datum „više nije bio“ sveti Trifun a još „nije postao“ Dan zaljubljenih, iz Kragujevca, iz tadašnje SFRJ, krenula je ekspedicija na put dug preko 11.000 kilometara. I to kakav put!

Mnogi stanovnici afričkog kontinenta koje su sreli po prvi put su videli automobil. U jednom delu rute prošli su stazama Istočnoafričkog relija pa su bili dočekivani kao takmičarska reli ekipa, a imali su sreće jer je to bila jedna od retkih godina bez rata u ovom delu sveta.

Gume su teško izdržavale prelaske preko isušenih rečnih korita i kamenitih pustinja, a peščane dine severne Afrike primoravale su vozače da ne spuštaju brzinu ispod 120km/h kako točkovi ne bi propali u pesak.

Ipak, uz svega nekoliko kvarova, na temperaturama od 50 stepeni Celzijusa u hladu (iz motora izvađeni termostati i ventilatori uključeni za neprekidni rad), svih pet automobila koji su pošli na put stiglo je do Kilimandžara.

U četiri Zastave 101 umesto zadnjih sedišta bio je povećan tovarni prostor, a samo jedna je išla u originalnoj fabričkoj varijanti sa četiri sedišta.

Povratak članova ekspedicije sponzorisala je „Al Italia“, avionskim letom iz Mombase u Keniji do Atine, gde su sačekali svoje automobile koji su stigli brodom iz Tanzanije i njima se vratili u Jugoslaviju.

Ekspediciju je vodio Branimir Perić Džo, a u njoj su bili i: pomoćnik organizatora Ginka Milinković, organizator Milan Rakočević, automehaničari iz Zastave Slobodan Nikolić i Miodrag Barlov, novinar “Vijesnika” iz Zagreba Joža Vlahović, kamerman Bratislav Grbić, TV reditelj Branko Baletić, novinar „Ilustrovane politike“ Dušan Sekulić, fotoreporter Mioljub Jelesijević i Bogdan Šekler – zvanični lekar ekspedicije, novinar “Večernjih novosti” i “Borbe”, i pisac knjige o ekspediciji pod imenom “Džambo Afriko”.

zastava101-kragujevac-kilimandzaro

ruta ekspedicije Kragujevac-Kilimandžaro (imati na umu da je u pitanju „Merkatorova projekcija“ mape sveta i da je Afrika zapravo mnogo veća nego što je na ovakvim mapama prikazana, te je vizuelni utisak čak manje impresivan u osnosu na stvarne distance)

Pored SFRJ (Kragujevac, Skoplje, Đevđelija), ekspedicija je prošla i kroz sledeće države: Grčka (Atina, Pirej, Patras), Egipat (Aleksandrija, Kairo, Kena, Luksor, Asuan), Sudan (Vadi Halfa, stanica br. 6 – u pustinji, Abu Hamed, El Šereik, Berber, Atbara, Šendi, Kartum, Kosti, i u današnjem Južnom Sudanu – Malakal, Kongor, Malek, Bor, Džuba, Torit, Kapeta), Kenija (Lokičoko, Kakuma, Lodvar, Kitale, Eldoret, Nakuru, Najrobi, Namanga Aruša), Uganda, Tanzanija (Moši, Marangu, Kilimandžaro).

Mnogo više o ovoj ekspediciji pročitajte u tekstu Novice Markovića objavljenom na forumu Zastava 101 Klub, a koji u celini, zajedno sa video materijalima i više fotografija sa ekspedicije možete pročitati na auto.blog.rs.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *