Spavanje kao pomoć u borbi protiv gripa

Spavanje kao pomoć u borbi protiv gripa
Pet faza sna

Osobe koje malo spavaju imaju smanjenu otpornost na viruse, a imunosistem našeg organizma traži san kako bi se lakše i uspešnije borio protiv infekcije kada smo zaraženi.

San je važna komponenta zdravog imunosistema. Infekcije i upala često dovode do pospanosti. Ovo se dešava usled oslobađanja proizvoda ćelija imunskog sistema koji su poznati pod imenom citokini (interleukini). Izgleda da, tokom borbe protiv infekcije, telo želi da sačuva snagu za tu bitku, te san i odmor pomažu u tom pogledu.

Kao što san pomaže u borbi protiv infektivnih bolesti, tako i nedostatak sna može umanjiti neposredan imunski odgovor na vakcinu protiv gripa.

Neispavane osobe imaju manje od polovine antitela gripa u odnosu na osobe iz kontrolne grupe. Još uvek nije poznato da li ovo ima dugotrajan uticaj na efikasnost vakcine (Krueger & Majde, Sleep and host defense, 2011).

Dr Džon Klajn, klinički psiholog i stručnjak za medicinu sna, na svom blogu Sleepless in America piše da se često pita, dok gleda TV program, koliko su pametne reklame koje preporučuju lekove protiv prehlade i gripa koje bi trebalo da nam omoguće da nastavimo da radimo (prim. Penzina – marketinški stručnjaci uglavnom razmišljaju o tome koliko će proizvoda reklamom prodati, širenje inteligentnih poruka ih generalno ne zanima).

Ovi lekovi koji se uzimaju bez recepta deluju protiv onoga što naša bolesna tela očekuju od nas – ostati kod kuće, spavati i odmarati se. Umesto toga, oni nam omogućavaju da izbegnemo odmor koji nam je potreban da bismo se oporavili od bolesti, i dovode nas u blizinu drugih osoba koje možemo zaraziti.

Iako je tačno da ponekad ne možemo tek tako da uzmemo odmor, ipak, ako bismo mogli da ostanemo kod kuće kada smo bolesni, od toga ne bismo samo mi imali koristi, već i ljudi oko nas.

Infekcija aktivira imunosistem i sistematski utiče na organizam i samim tim na san. Imunski odgovor ne samo što izaziva veću pospanost, već i utiče na prirodu samog sna.

Dok se imunosistem bori protiv infekcije, količina vremena koje provodi u REM fazi sna se smanjuje, dok se duboka faza sna produžava. Ovo ima smisla, jer se mnogi procesi obnove organizma javljaju tokom duboke faze sna. Produžavanje duboke faze izgleda da se javlja kao posledica procesa koji se aktivira otpuštanjem citokina.

Kod životinja je primećeno da, kada ih infekcija napadne, one koje imaju značajniji porast dužine dubokog sna imaju značajno veće šanse preživljavanja infekcije od onih koje ne pokazuju ovu vrstu odgovora. Nedostatak sna dovodi do promena u funkcionisanju imuniteta i izgleda da generalno smanjuje otpornost na infekciju.

Ljudi koji malo spavaju imaju smanjenu otpornost na viruse. Interesantno, ali mali pad u dužini sna može zapravo da aktivira imunosistem i na taj način obezbedi izvesnu prednost u borbi protiv bolesti. Međutim, dugo lišavanje sna ima užasan uticaj na imunosistem.

Mada ne postoje podaci o ljudima koji su umrli od gubitka sna (direktno – za razliku od smrti u saobraćajnim nesrećama nakon što je vozač zaspao za volanom ili zbog retke genetske bolesti poznate kao Fatalna porodična insomnija), teorijski to je moguće i može se dokazati kod životinja.

Uzrok smrti nakon produženog gotovo potpunog lišavanja sna kod pacova jeste sepsa. Kod pacova, dve do tri nedelje skoro bez sna dovode do smrti. Umiranje usled gubitka sna bi, naravno, kod ljudi trajalo duže.

Doktor Klajn smatra da je, ukoliko se vakcinišete protiv gripa, dobra ideja da se dobro naspavate i odmorite pre toga. To će doprineti da imuno-odgovor bude efikasniji.

Dobar san nije sam po sebi garancija da nećemo dobiti grip, ali on će nam pomoći da povećamo otpornost organizma što je više moguće. Ovo je važno jer ćemo neminovno dolaziti u kontakt sa drugim ljudima koji su već zaraženi virusom.

Ako dobijete grip, poslušajte savet naših baka i dobro se naspavajte!

To će zaista pomoći telu u borbi protiv bolesti i ubrzati oporavak. Ne uzimajte „ostanite-na-nogama-bez-obzira-na-bolest“ lekove. Grip je ozbiljnija bolest od prehlade i obraćanje pažnje na potrebu za snom i odmorom biće, dugoročno gledano, mnogo korisnije.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *