Manje od četiri odsto građana se hrani zdravo

Više od 75 odsto stanovnika Srbije smatra da je zdrava ishrana važna. Međutim, manje od četiri odsto građana se hrani zdravo.

Ovo su rezultati istraživanja o navikama u ishrani koje je sproveo maloprodajni lanac Delez Srbija. Istraživanje je predstavljeno na 20. Festivalu zdravlja u Beogradu, 30. oktobra 2019.

“Istraživanje je pokazalo i da su građani Srbije sve obaveštenji o hrani koju kupuju. Tako gotovo 15 odsto ispitanika redovno čita deklaracije na proizvodima kako bi bili upoznati sa sastavom namirnica. Deklaracija utiče i na odabir proizvoda kod približno 55 odsto anketiranih građana”, rekao je Uroš Radojević, stručnjak za održivi razvoj kompanije Delez Srbija.

Istraživanje je pokazalo da potrošači znaju da je za zdravlje važno jesti voće i povrće, i da je važna hrana pripremljena kod kuće.

Građani su i svesni da je važan i način pripreme hrane, pre svega količina soli, šećera, masti… Znaju i da je bitan adekvatan unos tečnosti, kao i izbalansirana i raznovrsna ishrana.

Kako to da se onda samo četiri odsto građana hrani zdravo?

Kao glavne razloge zašto ne primenjuju znanje o zdravoj ishrani, ispitanici su naveli nedostatak vremena i stres. Jedna od važnih prepreka jeste i mišljenje da je zdrava hrana skupa.

Nutri-Score (Nutri skor)

Radi što boljeg informisanja potrošača o sastavu prehrambenih proizvoda, kompanija Delez sredinom 2020. godine će uvesti tzv. Nutri skor za proizvode robne marke “Premija”.

Nutri skor je novi, pojednostavljeni, sistem obeležavanja proizvoda razvijen u saradnji sa Ministarstvom zdravlja. Prvi put je uveden u Francuskoj, a primenjuje se i u nekoliko drugih zemalja EU. On daje sumiranu ocenu na skali od A do E o proizvodu, odnosno njegovom sastavu: sadržaj kalorija, šećera, masti ili vlakana, odnosno da li sadrži proteine, voće ili povrće.

Takvo obaveštenje predstavlja pojednostavljenu informaciju koja služi kao dopuna, a ne zamena za deklaraciju. Nutri skor bi trebalo da pomogne potrošačima pri odluci koliko koje hrane treba da jedu.

Deklaracija – lična karta proizvoda

Nenad Vujović, pomoćnik ministra poljoprivrede apelovao je na potrošače da čitaju deklaraciju, koja je “lična karta” proizvoda.

“Najveći broj nepravilnosti koje je utvrdla inspekcija odnosi se na deklaracije”, rekao je na Festvialu zdravlja. Među većim problemima koje je inspekcija uočila nalazi se nenavođenje alergena, dok najmanje problema ima sa rokom trajanja namirnica.

Vujović je dodao i da je broj nepravilnosti u vezi s deklaracijama “za nijansu” povećan. Razlog tome je usaglašavanje domaće zakonske regulative sa svetskim standardima. Proizvođači se sporije prilagođavaju sa tim normama.

Izvor: Beta
Fotografijarawpixel.com