Malo sna – nekima ponos, drugima muka (2)

Postoje jednostavne stvari koje bi društvo moglo da uradi, ali nedostaje politička volja, pa svaki pojedinac mora da se za svoj san izbori sam. A san je presudan za zdravlje i vredan svake borbe

Nakon što se istraže sve teorije, jedna činjenica ostaje: san je krhak. Bilo šta (toplota, hladnoća, dobra hrana, loša hrana, usamljenost, društvo, buka, tišina, ljubav i gubitak ljubavi itd) može pokidati njegovo tkanje, i malo šta mi tu možemo da učinimo kako bismo bili sigurni da smo ga popravili.

San zahteva nenarušeno poverenje i osećaj sigurnosti, a do toga se dolazi putem dobrih gena, blagosti, čvrstih odnosa sa ljudima i, pre svega, putem prakse. Brzi stil života pun anksioznosti i napetosti sa kojim se mnogi susreću u postindustrijskim kulturama dodatno oštećuje tkanje sna.

Društva se mogu podvrći ogromnim socijalnim, ekonomskim i političkim promenama, potpuno, na taj način, menjajući živote svojih članova, ali ostavljaju pojedincima da se uspešno prilagode, ostanu smireni i nastave da dobro spavaju.

Naš san, svojom osetljivošću i nemogućnošću kontrole, ukazuje nam na uzaludnost naših napora da se prilagodimo onome što nam ne odgovara, bilo da se radi o zahtevima posla ili LED ekrana, i to mnogo pre nego što shvatimo da je stres prevelik za nas.

Postoje jednostavne stvari koje bi društvo moglo da uradi
, kao što je kasniji početak nastave, omogućavanje kliznog ranog vremena, promena boje svetla koje emituju električni aparati ili izgradnja poslovnih zgrada sa prozorima i svetlarnicima koji omogućavaju izloženost zaposlenih dnevnoj svetlosti čime bi se poboljšali i budnost u toku dana i san u toku noći…

Međutim, nedostaje politička volja da se tako nešto uradi.

Na raspolaganju nam je niz sredstava koji pomažu smirenje organizma: meditacija, joga ili biofeedback terapija, što dokazano pomaže dobrom snu.

Međutim, nijedna od ovih tehnika ne deluje brzo niti ju je lako sprovoditi u svakodnevnom životu dovoljno dugo. Takođe, ono što odgovara jednoj osobi, ne mora da znači da će pomoći i drugoj. Ali su svi ovi i slični načini borbe za san vredni vremena i truda i bolje ih je probati nego da se posegne za bočicom sa pilulama za spavanje.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *