U Srbiji vlada mišljenje da uređaji traju samo do isteka garancije. U EU se očekuje da će potrošači biti zakonski zaštićeni od ugrađenih kvarova.
Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!
Stariji se sećaju da su se električni proizvodi nekad reklamirali pod slogima tipa: „Kupiš jednom, traje večno“. I zaista, frižideri i štednjaci kupljeni pre nekoliko decenija činis e da su trajali izuzetno dugo.
Današnji uređaji, moderni i skupi, imaju garanciju najčešće dve godine. Prema Zakonu o zaštiti potrošača, prodavac mora da obezbedi garanciju dve godine. Međutim, mnogi tvrde da, kako istekne garancija, tako uređaji počnu da se kvare.
Kada majstor da „presudu“ koliko košta deo, pa njegove ruke, više se isplati se kupi novo. Većina potrošača i kupi novo. A upravo na to računaju proizvođači.
Proizvođači koji žele bolje da se pozicioniraju na tržištu, daju garanciju na pet, 10, pa i 20 godina. Ali to ima svoju cenu. Da li onda znači da je skuplje – bolje ili je u pitanju samo marketinški trik?
„Razlika između dve, pet ili 10 godina garancije je samo momenat kada proizvođač ili određeni brend odluči da privuče više kupaca, znači da ostvari bolju prodaju tako što će im omogućiti pet godina produženu garanciju ili 10 godina garanciju na određeni deo uređaja. Time privlači kupce, povećava jačinu svog brenda i zadovoljan kupac dobija garanciju produženu uz registraciju na sajtu određenog proizvođača“, rekao je za RTS Aleksandar Ilić, marketing menadžer.
Kampanja protiv ugrađenih kvarova
Masovna proizvodnja, jeftiniji materijali koji se ugrađuju i potrošačko društvo kumovali su slabijem kvalitetu robe široke potrošnje. Sve češće se može čuti da proizvođači ugrađuju nedostatke.
„Ovo je prepoznato iz EU kao problem. Dugi niz godina se evropski parlamentarci bore za to da se unese i u zakonske propise kao novina da nemamo te tzv. programirane kvarove na uređajima. Bilo je teško izboriti se za ovo jer je proizvođački lobi prilično snažan“, kaže Nikica Matanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).
Cilj kampanje protiv ugrađenih kvarova jeste da se promeni praksa „Kupi, koristi, baci. Nakon deset godina borbe, naziru se rezultati. Trebalo bi da u Evropskoj uniji počnu da se primenjuju novi propisi. Očekuje se da će nakon toga i naši propisi biti usklađeni sa ovim propisima EU.
Izvor: RTS