7 saveta naučnika koji je radio na Projektu dugovečnost

7 saveta naučnika koji je radio na Projektu dugovečnost

Prateći, tokom 80 godina, grupu od preko 1.500 ljudi, naučnici su došli do zanimljivih otkrića. Međutim, ono što je zaključeno da je važno za dug i ispunjen život, znamo već svi. Pitanje je samo da li svoje znanje i primenjujemo.

Dr Hauard S. Fridmen godinama je sa kolegama i studentima radio na Projektu dugovečnosti (Longevity Project).

Ovaj projekat je postojao i pre nego što je dr Fridmen rođen. Grupu od više od 1.500 Amerikanaca i Amerikanki prvi put je ispitivao psiholog Luis Terman tokom 1920-ih, dok su bili deca.

Naučnici su nastavili da prate razvoj i život ove grupe, te su dr Fridmen i njegove kolege, početkom XXI veka, imali na raspolaganju dragocene podatke. Procenjivano je kako su se ovi ljudi razvijali i starili i koliko dugo su živeli.

Naučnici su postavili pitanje: Ko ima dug, zdrav i ispunjen život i zbog čega?

Došli su do zaključka da većina ljudi današnjice verovatno zna osnovne stvari koje su potrebne za dug, zdrav i ispunjen život. Problem je u tome što većina ljudi ne čini ono što zna da bi trebalo jer još uvek nisu našli put koji njima odgovara.

Dr Fridmen i Lesli R. Martin objavili su i knjigu “The Longevity Project – Surprising Discoveries for Health and Long Life from Landmark Eight-Decade Study” (Projekat dugovečnost – Iznenađujuća otkrića o zdravlju i dugom životu iz 80-godišnjeg istraživanja).

Suštinski elementi koji doprinose zdravom, srećnom i dugom životu, prema rezultatima ovog višedecnijskog istraživanja, jesu:

  1. Razvijanje dobrih društvenih veza u zdravoj zajednici. Ovaj savet, tvrdi dr Fridman, najvažniji je jer pomaže i kod svih ostalih saveta. Smatra da je sjajno ako je osoba bliska sa familijom, ako ima čvrste veze sa verskom zajednicom ili volonterskom organizacijom i sl.
  2. Zadržavanje fizičke aktivnosti na bilo koji način koji odgovara osobi. Jednostavno – radite bilo šta, samo nemojte sedeti! Dr Fridmen je izričit, nije neophodno da se bavite jogom ili da trčite maraton, ako vama to ne prija, ali je važno da nađete načina da budete fizički aktivni
  3. Zaboravite na cigarete i zloupotrebu supstanci. Ovo već svi znaju, pitanje je koliko su voljni da svoje znanje primene.
  4. Osnovna razboritost. Razmislite o svemu onome što su vam savetovali majka, učitelji, lekari – od pranja ruku, vezivanja pojasa u automobilu, do zaštite od polno prenosivih bolesti i redovnih lekarskih pregleda.
  5. Izbegavati gojaznost. Treba jesti odgovarajuće količine zdrave hrane. Svako zna koje su njegove mogućnosti.
  6. Treba imati najboljeg prijatelja. Ili dvoje-troje.
  7. Imati u životu nešto što je značajno i vredno truda.

To je to. Sve ostalo proističe iz ovih stvari. Dr Fridman se slaže da ova jednostavne stvari nije lako postići. Zato i postoje pobednici i gubitnici. Često posrnemo, a ponekad jednostavno nemamo sreće. Najčešće, da bi se živelo ispunjenim životom nije potrebno mnogo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *