Sećate li se osećaja slobode kada ste dobili vozačku i seli u svoj prvi automobil? Većina ljudi ne shvata njegov značaj sve dok ne dođe vreme da se „penzionišu“ kao vozači. Ovo je uvek bolno, ali bezbolnije od mogućih posledica…
Svaki novi kilometar koji pređu stariji vozači u SAD, naročito oni od preko 75 godina, predstavlja sve veći rizik od sudara, tj. izjednačava se procentualno sa rizikom koji važi za najmlađe vozače – od 16 do 24 godine.
Obično najbliže osobe prve primete pad kognitivnih i fizičkih sposobnosti starijeg člana porodice. Ali prekid vozačke karijere je osetljiva tema i često ide uz otpor.
Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!
Starije osobe mogu da se osete kao teret ako neko drugi treba da ih vozi. Čak je moguće i da se osete kao da im ostaje manje prilika za socijalizaciju i društveni život koje idu uz samostalnu vožnju.
Ipak, fokus treba da bude na bezbednosti starih i ostalih učesnika u saobraćaju. Zdravstveni centar Jute, SAD, zato nudi test-upitnik sa 11 pitanja na koje treba da odgovorite, a u kom su navedeni osnovni upozoravajući simptomi problema koje u vožnji donose godine:
- Da li uzimate neke lekove koji mogu uticati na vaše vozačke sposobnosti?
- Da li Vam je teško da pogledate „slepu tačku“ iza ramena zbog ograničene mobilnosti ili bola u vratu i ramenima?
- Da li ste zakačili neki ivičnjak u poslednjih 12 meseci?
- Da li Vam trube drugi vozači?
- Da li ste platili neku kaznu ili ste za malo izbegli sudar ili nesreću?
- Da li Vam nešto lako skrene pažnju kad vozite?
- Da li Vam je problem upravljanje automobilom prilikom skretanja i zadržavanje u Vašoj traci?
- Da li su Vaša deca ili druge bliske osobe dovele u pitanje Vaše vozačke sposobnosti?
- Da li Vas vozači u gužvama ili na autoputu uznemiravaju?
- Da li Vam vid znatno oslabi noću?
- Da li imate problem sa parkiranjem na uskim parking mestima?
Ako ste odgovorili sa „da“ na bilo koje od ovih pitanja, vreme je da dobro razmislite o budućnosti svoje vozačke karijere, ili da se konsultujete sa lekarom.
U svakom slučaju dobro bi bilo da uključite „treću stranu“, a to može biti i nekoliko probnih časova u auto-školi, i da zatražite mišljenje instruktora vožnje. To bi moglo da odstrani momenat „emocija“, ali sa druge strane, mnogi verovatno ne bi priznavali mišljenje „nekog stručnjaka“ koji će „meni nešto da priča, a ja vozim 50 godina“.
U Juti stručna služba specijalizovana je za procenu sposobnosti starijih vozača, a dvosatna opservacija košta 175 dolara – trošak koji ne pokriva zdravstveno osiguranje (Medicare).
Ovde, u Srbiji, možemo proći daleko jeftinije. Mada je bilo koji trošak neuporediv sa troškom i posledicama koje možemo izazvati svojom rizičnom vožnjom.
Tekst preveden sa sajta zdravstvenog centra u Juti.