Početna Magazin Godine Pričajmo deci kako bi bila pametnija

Pričajmo deci kako bi bila pametnija

Već u 18. mesecu života, javljaju se velike razlike u govoru i čak samoj strukturi mozga dece kojoj se priča i one koja su zapostavljena 

Što više roditelji pričaju sa decom, to brže dečiji rečnik raste i inteligencija se bolje razvija. Ovo većina ljudi zna, međutim sada su naučnici dokazali da se razlika u razvoju dece kojoj se posvećuje veća pažnja i ostale dece, javlja već u 18. mesecu života. Dr En Fernald sa Stenforda smatra da se razlike javljaju od početka života.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

U svakom slučaju, u trećoj godini, već je napravljena velika razlika: deca iz porodica u kojima im se posvećuje veća pažnja (uglavnom porodice intelektualaca i bogatije porodice) čula su 30 miliona reči više od dece iz siromašnih porodica.

Deca od 18 meseci sa kojima se priča, pokazano je u istraživanju Stanforda, mogu da prepoznaju predmet za 750 milisekundi što je za 200 milisekundi brže od ostale dece i, prema rečima dr Fernald, to predstavlja ogromnu razliku.

Izgleda i da je ovaj problem kumulativan. Do druge godine, stvori se šestomesečna razlika u jezičkim veštinama i rečniku između ove dve grupe. To je lako razumeti. Mala deca uče nove reči iz konteksta, pa što brže dete shvati reč koju već zna, lakše mu je da razumevanje proširi i na nove reči.

Iz ovog istraživanja jasno se vidi i da se rečnik gradi, pre svega, zahvaljujući rečima koje su upućene direktno detetu, a ne rečima koje je dete čulo boraveći sa odraslima. Tako ni postavljanje deteta ispred televizora ne može da pomogne, kao ni sam boravak pored roditelja koji raspravljaju o suštini života.

Detetu se treba direktno obraćati.

Uticaj se može videti direktno na mozgu. Kimberli Nobl sa Univerziteta Kolumbija objašnjava da se jezičke razlike odražavaju na strukturu delova mozga koji su zaduženi za jezik. Iako još uvek ne može da dokaže da slušanje govora utiče na rast mozga, to se uklapa u postojeće teorije o tome kako doživljaji oblikuju mozak.

Srećom, ovo se može popraviti. Upoznavanje roditelja sa ovim podatkom, prvi je korak. Na roditeljima je onda samo da počnu da pričaju sa decom. A tu mogu pomoći i bake i deke i drugi, dragi ljudi iz njihove okoline.