Kancelariji za brze odgovore pri Ministarstvu rada obratile su se hiljade građana koji ne mogu da reše svoje probleme. Telefon zvoni u proseku 75 puta dnevno, a pitanja stižu i poštom, piše J. Ž. Skenderija za Novosti. Šalimo se malo mi u Penzinu gore u naslovu. Ne dobijamo baš 100 pitanja dnevno, ali nas niko i ne plaća za sve te odgovore, niti imamo moć da reagujemo kako bi trebalo.
Ovo je jedina takva služba pri srpskim ministarstvima koja odgovara na pitanja običnog čoveka, dok su ostalima prioritet poslodavci ili šefovi.
Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!
Telefon info-centra zazvoni u proseku 75 puta dnevno, dok ostala pitanja stižu elektronskim putem ili pismom. Najvrelije je u vreme planirano za isplatu penzija i socijalnih davanja. Odgovore na neko od pitanja u vezi sa penzionim čekom, otpremninama, prazničnim dnevnicama ili doprinosima ovde je do sada zatražilo nekoliko hiljada građana.
– Najčešće nedoumice građana, bar po broju obraćanja koja nam stignu po oblastima, vezane su za oblast inspekcije rada i socijalno-porodičnu pravnu zaštitu.
Tokom 2015. godine, najčešća pitanja bila su vezana za obračune zarade u vreme godišnjeg odmora, radne sate, naknade za smenski i noćni rad ili neiskorišćeni godišnji odmor. Mnogo nedoumica bilo je i oko minulog rada, novih zakonskih pravila koja se tiču radne knjižice, ali i isplate otpremnina i jubilarnih nagrada. O mobingu u Srbiji se nerado govori, ali zaposleni često otvore dušu upravo službenicama Kancelarije za brze odgovore.
– Izmene zakona o penzijsko-invalidskom osiguranju izgleda da još nisu baš najjasnije našim ljudima, pa se često jave da im se razjasni ova oblast, tačnije, povezivanje staža, kada ostvaruju pravo na penziju, da li bi poslodavac trebalo da im računa beneficirani radni staž, ali su zainteresovani i da im se proveri dokle je stigao njihov predmet u Fondu PIO – kažu u Kancelariji.
Ni Sektor za brigu o porodici i socijalnu zaštitu nije pošteđen. Na njihovu adresu svakodnevno stižu pitanja o porodiljskom odsustvu, isplati tuđe nege, dečjeg dodatka, prijave nepravilnosti rada staračkih domova, pritužbe na centre za socijalni rad… Interesuju se građani i kako da ostvare pravo na pomoć u kući, kako da smeste stariju osobu u dom, ko ima starateljstvo nad decom u postupku razvoda braka.
– Ko ima pravo na isplatu minimalne novčane naknade putem Nacionalne službe za zapošljavanje, na koje programe obuke i stručne prakse mogu da se prijave, kako se regulišu prava radnika sa biroa, subvencije za sapomozapošljavanje, kako do zdravstvene knjižice, rešavanje viškova zaposlenih samo su neka od pitanja koja stižu u Sektor za zapošljavanje – objašnjavaju u kancelariji.
Sudbina prijava
Jedan Nišlija anonimno dostavlja prijave protiv preduzeća i samostalnih trgovinskih radnji iz ovog grada jednom mesečno od decembra meseca prošle godine, tvrde u kancelariji. Te prijave se blagovremeno prosleđuju dalje, kao i podnesci koji nisu u nadležnosti ovog ministarstva.
Slična procedura je i za sva ostala pitanja koja stignu, a za koja ne postoji nadležnost Ministarstva rada. Zavisno od njihove sadržine i važećih propisa, Kancelarija za brze odgovore, blagovremeno ih upućuje nadležnim institucijama, i istovremeno traži da bude obaveštena o vremenu i načinu odgovora podnosiocu zahteva.
Kancelarija za brze odgovore ministarstva rada u brojkama:
- 36.000 pitanja stiglo za dve godine rada
- 2.525 pitanja iz socijalne i pravne zaštite
- 2.367 pitanja u vezi sa inspekcijom rada
Osobe sa invaliditetom i borci
Invalide u Srbiji najviše zanima koja je procedura za uvoz automobila, na koji način se refundira PDV, šta je potrebno od dokumenata, koji je rok… U Sektor za boračko-invalidsku zaštitu prosleđuju se pitanja koja se tiču ostvarivanja prava iz boračko-invalidske zaštite, stipendije za decu palih boraca i isplate boračkog dodatka.