Znaćemo kog lekara sponzoriše koja farmaceutska kuća

Novim Kodeksom ponašanja lekara pri promovisanju lekova koji se izdaju na recept, od 1. januara 2015. godine, svi troškovi koje farmaceutske kompanije plaćaju lekarima biće evidentirani.

Da li vam se desilo da nakon što ste proveli izvesno vreme u čekaonici, uđete kod lekara, raskomotite se, počnete da pričate zašto ste došli (brzo, da mu locirate problem, ali da ga ne umorite pričom) i taman što počnete da se skidate, ulazi damica na štiklama, sa fasciklom i kesom sa reklamnim poklonima?

Zbunjeni, neprijatno vam je, prestajete sa pričom i počinjete sa oblačenjem. Dok se damica smešta na stolicu ispred lekara i počinje svoju prezentaciju, lekar primeti vašu nelagodu i kaže: „Ne smeta. Nastavite.“ A vama dođe da vrisnete: „Ali MENI smeta!

Damica je, naravno, predstavnica prodaje neke farmaceutske kuće. Na stranu vaša nelagoda i odbijanje da o svojim zdravstvenim problemima pričate pred strancem, lekari u Srbiji su, sa ovom praksom farmaceutskih kuća, postali zatrpani raznoraznim poklonima i poklončićima, predstavnicima prodaje vrata ordinacija uvek su (očigledno) otvorena, a to sve izaziva i bojazan da će lekari prepisivati ono što je najisplativije za njih, a ne ono što je najbolje za pacijenta.

Novim Kodeksom ponašanja lekara pri promovisanju lekova koji se izdaju na recept, zabranjeno je davanje tih sitnih poklona: olovki, blokova, stetoskopa, aparata za merenje pritiska. Dopušten je samo edukativni materijal u vrednosti do 30 evra, a kao primer novinar Politike daje demonstracioni uređaj za inhaliranje.

Ono što je još značajnije, svi troškovi koje farmaceutske kompanije plaćaju za odlazak lekara na kongrese, kao što su kotizacije, put, smeštaj, pa i honorari za predavanja biće evidentirani sa imenom i prezimenom lekara. Ovaj Kodeks će se primenjivati od 1. januara 2015. godine, ali kako će se primljeni novac evidentirati na godišnjem nivou, prvi podaci o tome koliko je koji lekar i od koje farmaceutske kuće dobio novca, biće dostupni tek početkom 2016. godine.

„Iz tehničkih razloga to će se izračunavati na nivou kalendarske godine, jer promovisanje leka ili učešće u kliničkoj studiji ponekad traju tokom cele godine. Preporuka je utvrđena na nivou zemalja Evropske unije, a ovoj inicijativi se pridužilo Udruženje ‘Inovia’ koje čini 19 inostranih farmaceutskih kompanija koje posluju na tržištu Srbije. Preporuka za sad važi samo za 19 članica, ali smo predložili da ovo važi i za ostale proizvođače lekova u Srbiji, što je Ministarstvo zdravlja podržalo“, objasnio je Bojan Trkulja, direktor udruženja „Inovia“.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *