Svetski trend: Kofa leda kao kampanja za borbu protiv ALS-a

Leta 2014. godine veliku pažnju društvenih mreža i medija privukla je neformalna kampanja koja za cilj ima da skrene pažnju na bolest amiotrofična lateralna skleroza (ALS), zvana i Lou Gehriova bolest.

Kampanja se zapravo svela na postavljanje videa i fotografija na kojima se pojedinci prelivaju kofom punom leda, a u njoj su učestvovale i brojne poznate ličnosti, naročito moguli iz IT biznisa, kao što su direktori i osnivači Majkrosofta, Epla, Gugla, Fejzbuka, itd.

Neki kritičari su komentarisali da je kampanja tako „fokusirana“ da ni posle nekoliko nedelja viđanja snimaka po internetu nisu shvatili da iza ovog trenda postoji bilo kakva ozbiljnija poruka. Ipak, jeste prikupljeno nekoliko miliona dolara, ali oni se pitaju da je društvu u 21. veku zaista potrebna toliko posredna kampanja za relativno mali iznos, gledano u proporciji sa popularnošću ovog trenda.

Amiotrofična lateralna skleroza (ALS) pripada grupi neuroloških bolesti, jedna je od najčešćih bolesti prouzrokovanih degeneracijom motornih neurona. Ona se može se javiti pojedinačno ili kao nasledna porodična bolest (10% svih slučajeva ALS-a).

Za 20% nasleđenih ALS-a dokazana je mutacija gena za citosol, bakar/cink superoksid dismutazu (SOD 1). Do danas je identifikovano gotovo 50 SOD 1 mutacija kod osoba s porodičnim ALS-om. Mada je svako podložan oboljenju, ALS najčešće pogađa sredovečne osobe.

Klinička slika je karakterisana progresivnim gubitkom mišićne mase i snage, fascikulacijama, spasticitetom, hiperrefleksijom i ekstenzornim plantarnim odgovorom (pozitivan znak Babinski refleksa), kao i razvojem dizartrije i disfagije.

Bolest ima brzi progresivni tok, a jedini odobreni lek od strane FDA je riluzol. Iako tretman riluzolom može produžiti život pacijenta, njegovi učinci su skromni. Nekoliko naučnih studija ustanovilo je statističke korelacije između ALS i nekih poljoprivrednih pesticida.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *