Produženje vozačke dozvole za starije – pravo i/ili rizik

Ponovo se pokreće pitanje da li je produženje vozačke dozvole za starije osobe njihovo pravo u koje ne treba dirati ili rizik i za njih i za druge učesnike u saobraćaju.

Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!

Vest o saobraćajnoj nesreći u Hrvatskoj u kojoj su učestvovala tri starija vozača, ponovo je pokrenula pitanje o eventualnom pooštravanju uslova za produženje vozačke dozvole ljudi u poznijim godinama u Srbiji.

Podaci o učešću starijih u saobraćaju

U Srbiji ima, prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, 119.310 aktivnih vozača starosti od 75 do 85 godina. To čini svega oko 3,3 odsto od ukupnog broja. Vozača starijih od 85 godina ima 20.947 ili 0,58 odsto.

U saobraćajnim nesrećama, prema podacima Uprave saobraćajne policije, u Srbiji je tokom 2021. godine učestvovalo 5.490 osoba starosti od 65 do 74 godine. Prošle godine je čak 1.394 učesnika u saobraćajkama imalo između 75 i 84 leta, a 201 osoba bila je starija od 85 godina.

U prva tri meseca 2022. godine, u saobraćajnim nezgodama učestvovale su 1.073 osobe starosti od 65 do 74 godine. Njih 272 bilo je staro od 75 do 84 godine, a 39 starije od 85 godina.

Duško Pešić iz Agencije za bezbednost saobraćaja kaže za Novosti da u Srbiji prosečno godišnje u saobraćajnim nezgodama pogine oko 155 i biva povređeno oko 2.100 starijih.

„To znači da svaki drugi dan jedan senior pogine u saobraćajnim nezgodama i svakog dana bude povređeno njih šest. Od ukupnog broja poginulih oko 30 odsto su vremešni sugrađani, a od povređenih, 11 procenata su starije osobe. U prilog činjenici o njihovoj velikoj ugroženosti ide i podatak da oni manje učestvuju u saobraćaju od prosečnog stanovnika Srbije“, naglašavaPešić.

Osobe starije od 65 su tokom 2021. napravile ukupno čak 122.460 prekršaja. Najčešći prekršaji bili su neprilagođena brzina – 54.662 slučaja i nekorišćenje pojasa – 20.450. Njih 3.069 kažnjeno je zbog prekršaja u svojstvu pešaka. Zbpg vožnje pod dejstvom alkohola iz saobraćaja je isključeno 2.878 vozača starijih od 65 leta.

Zašto stariji češće stradaju u saobraćajnim nesrećama

Stariji su najugroženiji u svojstvu pešaka i bicikliste. Od svih pešaka koji su izgubili život, 51 odsto su starije osobe. Kada su u pitanju stradali biciklisti, čak 48 odsto su stariji. Veliki procenat starijih gine i na traktoru. Njih je 40 odsto od ukupnog broja stradalih na ovaj način. Oko 18 odsto starijih pripada onima koji su izgubili život u putničkom automobilu. Od ukupnog broja poginulih mopedista, 29 odsto su stariji.

„Veliko stradanje starijih u svojstvu pešaka i bicikliste se može dovesti u vezu s psiho-fizičkim ograničenjima i fizičkom ranjivošću“, kaže Pešić.

„Kako ljudi stare, javljaju se funkcionalna ograničenja i poremećaji, kao što su smanjenje vizuelnih i slušnih sposobnosti, produžavanje vremena reakcije, sporije kretanje od mlađih osoba, poteškoće s deljenjem pažnje i poteškoće s demencijom.“

Sa starenjem lošija je motorika pokreta. usporavaju se pokreti, javlja se pad u snazi mišića, koordinaciji pokreta, sposobnosti prilagođavanja na nagle pokrete, gubi se preciznost. Uzrok visoke stope smrtnosti starijih pešaka i biciklista je i njihova velika fizička ranjivost. Kada oni učestvuju u saobraćajnim nezgodama nemaju nikakvu spoljnu zaštitu. Zbog toga je veći rizik da zadobiju teške telesne ili smrtne povrede, nego kada učestvuju u saobraćajki kao putnici ili vozači.

„Često stariji biciklisti zadobiju telesne povrede ili smrtno stradaju, a da nije bilo drugih učesnika u nezgodi.“

„Prema seniorima bi vozači trebalo da budu humani i solidarni, da ih poštuju, da shvate i razumeju njihove sposobnosti i mogućnosti, daju im prednost ako su pešaci. Ako ih uoče kao vozače, treba da budu strpljivi za njihove eventualne usporene reakcije i spremni na eventualne greške“, smatra Pešić.

Procedura za produženje vozačke dozvole za starije

Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje dozvole zbog isteka važenja prethodne, stariji treba da prilože uverenje o zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje motornim vozilima koje nije starije od šest meseci.

Lekarski pregled za produženje vozačke dozvole se u suštini ne razlikuje mnogo od kontrole na koju inače idu profesionalni vozači. Pregleda se motorika, psihičko stanje, vid i druge sposobnosti. Ovo je neophodno kako bi se utvrdilo da li je osoba sposobna da i dalje vozi i da ne ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju.

Pored uverenja o zdravstvenoj sposobnosti, uz zahtev za produženje vozačke dozvole prilaže se stara vozačka dozvola, važeća lična karta na uvid i uplatnica generisana na portalu e-uprave.

Standardno trajanje vozačke dozvole je 10 godina. Međutim, nakon što vozač napuni 65 leta, dužina trajanja dokumenta se smanjuje na pet.

Izvor: Novosti
Fotografija: Nikita Kachanovsky sa Unsplash