Uspešni porodični biznisi uspevaju da prenesu interesovanje i znanje o poslovanju na sledeću generaciju. Ali, to nije sve. Čak i kada ne nastave porodični biznis, deca preduzimljivih privatnika i sama postaju uspešni preduzetnici. Ovo je nekoliko saveta kako da im pomognemo u tome…
Osim preduzeća koja im ostaju u nasledstvo, naročito je važan i momenat prenošenja preduzetničkog duha sa roditelja na decu. Primećuje se da sve više uspešnih osnivača startapa, koji počinju već od srednje škole, zapravo potiču iz porodica u kojima su i roditelji razvijali svoj biznis.
Otvaranjem Google oglasa na ovoj strani pomažete rad Penzina. Hvala vam unapred!
– Oduvek sam želeo da budem preduzetnik. Tokom 1980-ih to nije bilo tako „kul“ kao danas. Tada, ako ste bili preduzetnik, to je bilo zato što niste mogli naći posao – kaže Sem Zietz (47), advokat specijalizovan za poreske zakone i ugovaranje poslova.
– Verovatno sam imala od 5 do 7 godina kada sam znala šta znači reč „preduzetnik“. U školi, kada te pitaju šta rade tvoji roditelji, a nisu lekari ili zubari, moraš da naučiš šta ćeš reći. I tako sam ja govorila: „Moji roditelji su preduzetnici. To znači da sami prave svoj posao“ – kaže Rachel Zietz, njegova 14-godišnja ćerka.
Sem vodi kompaniju TouchSuite koja pruža finansijske i tehnološke usluge malim preduzećima, koju je osnovao 2003. godine i koja danas ima godišnji prihod od 28 miliona dolara.
Njegova ćerka Rachel sa 12 godina pokrenula je biznis prodaje golova i sportke opreme za kolektivni sport lakros. Ona naručuje robu iz Kine i prodaje je putem interneta na sajtu Gladiator Lacrosse. U 2015. godini firma očekuje da će ukupna prodaja premašiti milion dolara.
Istovremeni, sin Džordan (13), savladao je pravljenje aplikacija i razvija svoj biznis u oblasti rentiranja sistema za video igre.
– Prvo i osnovno, pomozite vašoj deci da prepoznaju svoja interesovanja i strasti, a ne vaše. I nemojte se fokusirati na rizike i negativne strane. Fokusirajte se na mogućnosti. Postavljajte im mnogo pitanja koja će im pomoći da misle o tome kako mogu da ostvare svoju ideju. Šta će im trebati? Koga mogu da pitaju za pomoć? – priča Gayle Jagel, osnivač programa za mlade preduzetnike koji su pohađala oba Semova deteta – Young Entrepreneurs Academy.
Joanna Strober, direktorka i osnivač mobilne aplikacije o ishrani, telesnoj težini i gojaznosti za tinejdžere, Kurbo Health, ima svoje savete:
- delite sa decom svoje frustracije i uspehe i pokažite im da će u poslu biti stotinu „ne“ za jedno „da“, naročito kada prikupljaju početni kapital
- kada dobiju „ne“ podstaknite decu da pitaju razloge zbog čega su bili odbijeni kako bi mogli da unaprede svoju ponudu
- pustite ih da se uključe u porodični biznis i neka pokušaju sa mnogo različitih poslova jer lideri u poslovanju moraju da budu spremni da reaguju iz mnogih pozicija
- podstaknite ih da pronađu posao van porodičnog posla da vide kako rade druge firme.