Oprezno pri kupovini na prezentacijama

Prema zakonu, kupac ima pravo da raskine ugovor 14 dana od prijema robe. Zato neka preduzeća robu isporučuju tek nakon dve nedelje, te je ugovor bez penala nemoguće raskinuti 

Mogućnost kupovine na rate putem administrativne zabrane, penzioneri u Srbiji često koriste, kažu u Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje. PIO fond je potpisao ugovore sa oko 600 organizacija i preduzeća čime je penzionerima omogućeno da robu i usluge uzimaju na rate.

Ovo, pored dobre strane, ima i lošu jer pojedina preduzeća ne posluju fer. Politikin dodatak Potrošač piše o slučaju penzionerke koja je bila na prezentaciji jednog novobeogradskog preduzeća koje prodaje proizvode od vune. Pristala je da kupi proizvod, ali joj je traženo učešće od 3.000 dinara i da potpiše porudžbenicu u kojoj je navedeno da će plaćanje biti u 22 mesečne rate.

Dani su prolazili, proizvod nije isporučen, a ona je shvatila da će taj mesečni izdatak biti prevelik za njen budžet. Zato je pozvala da porudžbinu otkaže. U preduzeću su joj objasnili da je ona potpisala ugovor (porudžbenica) i da sada jedino može da ga raskine, a u tom slučaju dužna je da preduzeću plati 25% ugovorene cene.

Ovo se često dešava, naročito sa preduzećima koja svoju robu nude putem prezentacija (po kućama ili organizovano u ugostiteljskim objektima). Građani često, poneseni prezentacijom i opušteni pored ljubaznog prezentatora, požele da kupe proizvod. Kako npr. objašnjava ova penzionerka, njoj bi zaista značila magnetna podloga za dušek.

Problem je kako usaglasiti želje i mogućnosti. Prodavac obično nađe rešenje: niža cena, plaćanje na rate i sl. Ali to rešenje važi samo ako se kupac odmah odluči. Kupac prelomi i potpisuje nešto onako, usput. A to je ono što je obavezalo kupca.

U PIO fondu objašnjavaju da oni direktno od prodavca dobijaju dokumentaciju za sprovođenje administrativne zabrane koju su potpisali i prodavac i kupac i potpisan ugovor. Ako se ugovor prekida, to se opet rešava direktno između kupca i prodavca, a Fond dobija obaveštenje.

Prema Zakonu o zaštiti potrošača, kupac ima pravo da raskine ugovor 14 dana od prijema robe. Tu su se, međutim, ovakvi prodavci dosetili, pa robu ne isporučuju dve nedelje tako da kupac ne može da raskine ugovor bez finansijskih konsekvenci.

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača kaže da Nacrt novog zakona o zaštiti potrošača donosi novine koje će poboljšati položaj potrošača.

Do tada, a i uvek, vodite računa šta potpisujete i znajte da ne postoji razlog da bilo šta potpišete odmah. Niko neće, u današnje vreme, odbiti da vam robu proda po istim uslovima i sutradan ukoliko posle prospavane noći to budete i dalje želeli da uradite.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *