Gubitak pamćenja – kako se nositi sa tim? (2)

U ovom članku su date smernice i konkretni saveti za unapređenje komunikacije sa osobom čije pamćenje je oštećeno. Nije sve lako, ali vredi pokušati jer u nedostatku komunikacije, dementna osoba se sve više zatvara i gubi.

Pronalaženje uspešnog načina komuniciranja sa nekim ko gubi pamćenje jeste kreativan proces i traži mnogo strpljenja. Ovaj tekst se bavi nekim od problema i strategijama za unapređenje komunikacije i smanjivanje frustracije svih uključenih osoba.

Neka rešenja vam se neće dopasti, dok će vam neka sasvim odgovarati. Ali ih isprobajte sve da biste videli koja su najbolja u vašoj situaciji.

  • Koristite kratke, direktne i bukvalne rečenice.
  • Obavezno najvažniju informaciju izgovorite na početku rečenice.
  • Izbegavajte složene rečenice.
  • Koristite uobičajene reči.
  • Neka vaše izjave budu direktne i izbegavajte pitanja otvorenog tipa. Na primer, nemojte pitati: „Da li je neko gladan?“ Umesto toga, recite: „Ja sam gladan/gladna. Da napravim sendvič za oboje?“
  • Fokusirajte se na ovo vreme i ovo mesto. Pokušajte da izbegnete razgovore koji se oslanjaju na pamćenje.
  • Navođenje je izuzetno važno. Gestikulirajte dok pričate, pokazujte na predmete o kojima govorite.
  • Ne raspravljajte se. Ako vas dementna osoba ne razume, preformulišite pitanje.
  • Nekada je potrebno nekoliko pokušaja da bi vas osoba shvatila.
  • Pokušajte da govorite u pozitivnom duhu i izbegavajte negativne komentare. Umesto da kažete: „Ne možeš to da uradiš“, fokusirajte se na ono što ta osoba može.
  • Obavezno sumirajte rečeno. Ako ćete praviti sendvič, podsetite ih da ste upravo razgovarali o ručku i recite im šta ćete sledeće uraditi.
  • Dajte dementnoj osobi vremena da pronađe reč ili reči koje traži. Dopustite im kreativnost u izražavanju. Ako im je potrebno da kažu: „stvar koja te odvede“ zato što ne mogu da se sete reči za automobil ili taksi, nemojte ih ispravljati. Potražite značenje njihovih reči i potrudite se da nađete smisao u njihovim nepovezanim komentarima.
  • Dodir je veoma važan i ohrabruje. Treba da bude nežan i pun ljubavi i ne treba da odaje ikakvu uzdržanost.

Kod osoba sa velikim oštećenjem, takođe je veoma važno da se razgovara kako bi se sprečilo njihovo potpuno povlačenje.

Obavezno budite okrenuti licem u lice dok se obraćate dementnoj osobi i trudite se da se što duže zadržite u visini očiju. Oslonite se na neverbalno što je više moguće i održavajte boju glasa i držanje mirnim i ohrabrujućim. Zapamtite, naklonost i nežan dodir mogu umiriti nekoga i ublažiti frustraciju. Potrebno im je da osete da su zbrinuti i poštovani bez obzira na to koliko je oštećeno njihovo pamćenje.

Trudite se da im se ne obraćate pokroviteljski ili ne razgovarajte sa njima kao sa decom. Obratite pažnju na to kako pričaju, a ne uvek na ono šta pričaju. Ovo će vam pomoći da shvatite kako se osećaju iznutra. Zapamtite da gubitak pamćenja ne ograničava inteligenciju, već samo mogućnost komunikacije. Budite svesni da je toj osobi potrebno da bude poštovana i da je slušaju bez obzira na to šta priča.

Iako frustracija staratelja može biti ogromna, važno je pamtiti i videti osobu i tretirati je sa što je moguće više poštovanja.

Kada se dementna osoba uznemiri tokom razgovora, to može biti znak umora. Vreme je da se napravi pauza, sluša muzika i pažnja preusmeri na nešto što manje umara i ne izaziva nervozu. Dobra komunikacija pod ovim okolnostima jeste veština koja zahteva kreativnost, strpljenje i saosećajnost.

Kada vam postane teško, odmorite se, obnovite rezerve snage i nastavite kada budete mogli. Vaša frustracija, koliko god neprimetno izgledala, prenosi se na dementu osobu koja se takođe oseća frustrirano i usamljeno.

Emili Karton je dugogodišnja socijalna radnica koja se specijalizovala za pitanja gerijatrije i pomoć ostarelim licima. Osnovala je i Thetford House, ustanovu za brigu o starim, zavisnim osobama.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *