Kada vinske mušice naterate na monogamiju, nakon nekoliko generacija, one postaju slabije u učenju.
Ovo su otkrili biolozi Holis i Kavecki sa Univerziteta u Lozani. Ovo nije biološko opravdanje za muškarce da švrljaju, već intrigantan trag o tome zašto je inteligencija evoluirala.
Vinske mušice su, inače, veoma promiskuitetne. Ženske mušice će prihvatiti njihove udvaranje ukoliko se već nisu parile. Naučnici su rešili da vide ima li veze između sposobnosti učenja i seksualnih navika.
Mušice su učene da određeni miris prepoznaju kao opasnost. Prilikom puštanja tog mirisa, staklena posuda u kojoj su bile bila bi prodrmana. Zatim su puštene u posudu u obliku T raskrsnice. Sa jednog kraja bi bio ubacivan taj miris.
U mnogo većem procentu, monogamne mušice grešile su u izboru puta u odnosu poligamne. Dakle, borba za nalaženje partnera pospešuje evoluciju boljeg učenja.
Evolucija učenja ostaje misterija za naučnike. Pametnije biće može da nauči kako da nađe više hrane ili kako da izbegne grabljivice. Ali da je to tako jednostavno, moglo bi se očekivati da sve životinje budu podjednako pametne kao i mi. One to nisu jer postoji tzv. cena učenja.
Dr Kavecki je otkrio da je veća verovatnoća da mušice koje su gajene da budu dobre u učenju umru kada se takmiče za hranu sa drugim mušicama.
Čak i kada ne postoji opasnost od izgladnjivanja, njihov životni vek je za 15% kraći od proseka.
Još uvek nije jasno zašto je to tako. Promene u nervnom sistemu koje nastaju sa učenjem možda izazivaju neku vrstu dugoročnog oštećenja ili učenje jednostavno troši energiju koja bi mogla biti iskorišćena za druge stvari.
Zbog cene, evolucija možda podstiče učenje samo kada su koristi veće od štete – kao kada je u pitanju parenje. Muške mušice koje brzo uče mogu lakše da prepoznaju ženke koje će prihvatiti parenje i zato će moći da se pare sa više njih pre nego što uginu. Monogamne, one gube koristi od učenja, i ostaje im samo šteta. To je i provereno.
Kada bi muške mušice stavili sa pet ženskih od kojih je samo jedna voljna, one monogamne muške, u mnogo većem procentu, gubile su vreme na preostale četiri i bivale odbijene. „Jednostavno, nisu kapirale“.
Dr Holis pretpostavlja da veza između seksa i evolucije učenja može da se primeni i na druge vrste, možda čak i na našu.