Društvene mreže su zamka a ne zajednica

Društvene mreže su zamka a ne zajednica

– Toliko je lako dodati ili ukloniti prijatelje na internetu da ljudi ne uspevaju da nauče osnovne veštine društvene komunikacije – kaže filozof Sigmund Bauman (90). Pročitajte njegovo viđenje o tome kako zapravo koristimo društvene mreže i zašto upadamo u njihovu zamku…

Poljski sociolog i filozof Sigmund Bauman (Zygmunt Bauman), u intervjuu za španski El Pais, govorio je na temu slabosti alternaivnih političkih pokreta današnjice i nemoći masa da reaguje na sve veću nejednakost.

Međutim, nama u Penzinu naročito se svideo deo intervjua u kom govori o društvenim mrežama. Zanimljivo je da viđenje ovog devedesetogodišnjaka pogađa suštinu onoga što svakodnevno možemo videti na Fejzbuku ili Tviteru. Evo šta Bauman kaže o društvenim mrežama (društvenim medijima)…

– Pitanje identiteta promenilo se od nečega sa čime se rodite, u zadatak: morate da izgradite svoju zajednicu. Ali, zajednice se ne grade, nju imate ili nemate.

Zato su društvene mreže samo zamena. Razlika između zajednice i mreže je u tome što zajednici pripadate, a mreža pripada – vama. Osećate kontrolu. Možete dodavati i oduzimati prijatelje kako želite. Imate kontrolu važnosti ljudi sa kojima kontaktirate. Ljudi se zato osećaju malo bolje, zato što samoća i napuštenost predstavljaju velike strahove u naše doba individualizma.

Ali, toliko je lako dodati ili ukloniti prijatelje na internetu da ljudi ne uspevaju da nauče osnovne veštine društvene komunikacije, koje su vam potrebne kada izađete na ulicu, kada idete na posao, gde nađete mnogo ljudi sa kojima treba da uđete u osetljive interakcije.

Papa Franja, koji je veliki čovek, svoj prvi intervju nakon što je postao papa dao je Eugeniju Skalfariju, italijanskom novinaru koji se javno deklariše kao ateista. To je bio znak: pravi dijalog nije kada razgovarate sa ljudima koji veruju u iste stvari kao i vi.

Društvene mreže ne uče nas dijalogu zato što je tako lako da se izbegnu sukob i kontroverza… Ali većina ljudi ne koristi društvene mreže zato da se ujedine, da prošire svoje horizonte, već suprotno tome, da se ušuškaju u zonu komfora gde su jedini zvukovi zapravo eho njihovog sopstvenog glasa, gde vide samo ono što odražava njihovo sopstveno lice. Društvene mreže su veoma korisne, da pruže zadovoljstvo, ali su zamka.

Ceo intervju možete pročitati na engleskom jeziku na sajtu El Pais.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *