Početna Magazin Godine Nove zdravstvene knjižice – nema ažuriranih podataka, nema ni leka

Nove zdravstvene knjižice – nema ažuriranih podataka, nema ni leka

Nove zdravstvene knjižice – nema ažuriranih podataka, nema ni leka

Samo što su počeli da ih koriste, građani već naišli na teškoće sa novim zdravstvenim knjižicama. Jedan od problema jeste i ažuriranje podataka o osiguranicima, javlja TV N1.

S novom godinom, stare zdravstvene knjižice su postale prošlost. Ipak, novi sistem, sa elektronskim zdravstvenim karticama, još nije zaživeo. Poteškoće pravi, na primer, to što RFZO ne ažurira redovno podatke o osiguranicima, pa se događa da odete kod lekara, a da čitač kartice pokaže da niste osigurani, iako su doprinosi plaćeni. Pacijent tada ostaje bez bolovanja i prava na besplatan lek.

Možda ste te sreće da posedujete novu knjižicu, ali možda ne i one da novom karticom ostvarite pravo na lek. Markicu nema, pa dok ne pokucate lekaru na vrata i ne znate: da li je overena? Gripoznoj supruzi jednog Beograđanina nije bila, iako je firma uredno platila doprinose. Gde je zapelo – potraga sa temperaturom 40 može da počne.

Od vrata do vrata, od sestre i lekara, preko šefa smene do načelnika Doma zdravlja. Ipak, krivac nije na ovoj adresi – jer, karticu nije ažurirao onaj ko je izdao – RFZO.

„Na kraju sam otišao fizički ja u RZZO, otišao kod šefa, on je tek tada overio knjižicu“, objasnio je Željko Čačija. Tek onda ponovo do dispanzera – po bolovanje ili lek na recept.

„Ta modernizacija sistema očigledno nije urodila plodom i ono što ja mogu da sugerišem je – kad imate knjižicu, proverite da li je validna“, navodi Čačija.

Hitni slučajevi, trudnice i deca prolaze svakako, ali šta sa onima koji nisu zaštićeni? Sa njima ima problema – potvrđuju za N1 u domu zdravlja „Palilula“. Nove kartice sapliću se o internet vezu ili neažurnu bazu RFZO-a – pa lekar osim saveta ne može da potpiše recept ili bolovanje.

„Imamo situacije da korisnici misle da smo mi ti koji ne želimo da realizujemo uslugu, imamo situacije da su oni uredno zakazani, da imaju zakazane preglede od ranije, sistematske preglede, ali je to prosto nemoguće, to sve bi išlo na teret zdravstvenih ustanova. Poenta je da imamo korisnika u sistemu i da je ta baza ažurirana, to je nešto što je nama najbitnije“, kaže Slavica Đorđević, spec. struk. med. sestra.

Sistem se ažurira svakodnevno tvrde u RFZO, ali nisu ažurne firme. Ukoliko kartice nisu gotove, poslodavci su dužni da radnicima nabave potvrde od fonda, ali i da isti obaveste o uplati doprinosa. Tvrde da su o toj proceduri filijale obavestile preduzeća.

„Ono što je važno da kažemo je da je obaveza poslodavca da kada uplati doprinose podnese putem e-maila zahtev RFZO-u da se overi knjižica“, rekao je Nemanja Velikić iz RFZO.

Peripetijama tu nije kraj. Ako vam na ganc novoj kartici, na primer, otpadne čip morate lično na šalter RFZO-a. Tamo će izdati potvrdu pomoću koje idete lekaru, dok čekate besplatnu popravku.