Zašto mediji više vole muškarce?

Zašto mediji više vole muškarce?

Pet od šest imena koja se pojavljuju u medijima jesu imena muškaraca, navodi se u istraživanju koje je obavljeno u časopisu American Sociological Review. Što se više neka osoba spominje u medijima, to je veća verovatnoća da je u pitanju muškarac.

Fotografija iz teksta o filmu „Komplikovano je…

Eran Šor, sa Odeljenja za sociologiju kanadskog univerziteta MekGil i njegove kolege, želeli su da provere da li u medijskom izveštavanju postoje odstupanja u učestalosti spominjanja muških i ženskih osoba koja nisu samo odraz nivoa nejednake zastupljenosti u određenim profesijama.

Oni su analizirali podatke više od 2.000 dnevnih listova, časopisa i veb portala koji su objavljeni u SAD ili postavljeni na internetu u periodu od 1983. do 2009. godine. Utvrdili su da su nejednakosti u društvu osnovni uzrok nejednakosti u naslovima.

„Neprekidni jaz koji se primećuje u medijskom izveštavanju može se pripisati pažnji koju mediji posvećuju liderima, nauštrb manje poznatih ljudi, a čuveni stakleni plafon još uvek ženama sprečava pristup vodećim pozicijama“, objašnjava sociolog.

„Mediji se, skoro isključivo, bave osobama koje se nalaze na vrhu društvene i profesionalne lestvice – a koje su uglavnom muškarci: direktori, političari, reditelji itd.“

Žene nisu ništa vidljivije u člancima koji su objavljeni u liberalnim medijima nego što su u konzervativnim. Prisustvo žena u medijima nije bilo izraženije ni ako oni na mestima glavnih urednika imaju ženu niti ako su žene brojnije u redakciji.

Primećen je sistem na dva nivoa: jedan sa kvazijednakošću u pogledu broja pominjanja manje poznatih muškaraca i žena koji dospeju u naslove samo jednom ili dvaput, i drugi, u kome se jasno vidi ogromna razlika između muškaraca i žena, gde je reč o poznatim imenima koja dominiraju medijskim prostorom.

Dominacija muškaraca medijskim prostorom nije ograničena samo na sportske vesti, gde se ređe spominju žene. „Ogromnu većinu onih koji se spominju u vestima, ekonomskim rubrikama, pa čak i kulturnim i zabavnim rubrikama, čine muškarci.“

„Onaj deo medijske pažnje koja je usmerena na industriju zabave naročito može da iznenadi, jer ljudi uglavnom veruju da su ženske zvezde, ako ne više, onda bar podjednako popularne kao i njihove muške kolege i da privlače podjednaku količinu pažnje kao i oni.“ Međutim, velika većina režisera, producenata, glumaca i drugih vodećih ličnosti u industriji zabave jesu muškarci i većina filmova sa velikim prihodima ima više muških od ženskih likova.

Naučnici su primetili da je nejednakost podjednako zastupljena i u elektronskim medijima, čije članke su istraživali u preiodu od proteklih pet godina, kao i u slučajnom uzorku podataka sa društvene mreže Fejzbuk iz 2014. godine.

„Bez obzira na vrstu medija, sve dok muškarci budu monopolizovali vrh društvene i profesionalne lestvice, nećemo videti bitnu promenu u izveštavanju medija“, zaključuje Šor.


Redakcija Penzina mora da primeti da se društvena ironija ogleda u činjenici da ovaj naučni rad potpisuje pet naučnika – pet muškaraca.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *