Malo sna – veća mogućnost prehlade

Malo sna – veća mogućnost prehlade

Osobe koje ne spavaju dovoljno imaju mnogo veći rizik od dobijanja prehlade od onih koje spavaju više, zaključak je istraživanja koje je objavljeno u časopisu Sleep.

Fotografija iz teksta Dečaci spavaju u Arapskoj ulici, u Njujorku

Psihijatar Arik Prater sa Kalifornijskog univerziteta i psiholog Šeldon Koen sa Karnegi Melona, sproveli su sa svojim kolegama istraživanje sa 164 volontera starosti od 18 do 55 godina. Ovi volonteri su pristali da budu izloženi virusu prehlade.

Volonteri su tokom dva meseca bili podvrgnuti lekarskim pregledima, sa njima je razgovarano i popunjavali su upitnike kako bi se utvrdili osnovni faktori kao što su nivo stresa, temperament, konzumiranje alkohola i pušenje.  Njihov san je meren pomoću aktigrafa koji su nosili oko zgloba i pomoću dnevnika koji su vodili tokom sedmice koja je prethodila istraživanju.

Zatim su volonteri pet dana ostali zatvoreni u hotelskim sobama gde su bili izlagani virusu putem kapljica za nos. Uzorci su uzimani svakodnevno kako bi se merila reakcija na virus.

Zaključeno je da je za 4,2 puta veća verovatnoća da će se prehladiti ispitanici koji su, nedelju dana ranije, spavali manje od šest sati dnevno u odnosu na ispitanike koji su spavali više od sedam sati, dok je kod onih koji su spavali manje od pet sati, ta verovatnoća za 4,5 puta veća.

„Nedostak sna je važniji od bilo kog drugog faktora kad je u pitanju predviđanje verovatnoće da se osoba prehladi“, kaže Prater.

„Nije važno koliko godina ljudi imaju, koliki je njihov nivo stresa, koje su rase, koliko su obrazovani ili koliko zarađuju, nije važno da li su pušači. Kada se svi ovi faktori uzmu u obzir, statistički je uvek san bio taj koji se pokazivao kao najvažniji faktor u zaštiti od prehlade. Dakle, kada ste neispavani, ne radi se samo o tome da ćete biti grogi i nervozni. Nedovoljno sna utiče na osnove našeg zdravlja.“

Verovatnoća da će se osoba prehladiti u odnosu na prosečno vreme koje provodi u snu:

  • više od sedam sati sna – 17,2 %
  • od šest do sedam sati sna – 22,7 %
  • od pet do šest sati sna – 30 %
  • manje od pet sati sna – 45,2 %

Ovo istraživanje je bolje ukazalo na rizik od hroničnog nedostatka sna od tipičnih eksperimenata u kojima naučnici uskraćuju ispitanicima san. Ovo istraživanje je, za razliku od tih, zasnovano na normalnom ponašanju ispitanika kada je u pitanju spavanje. „Ovo bi mogla biti nečija najobičnija sedmica tokom sezone prehlada“, kaže Prater.

„U našoj užurbanoj kulturi, još uvek postoji izvesna količina ponosa kod osobe koja ne mora da spava i koja može da obavi mnogo posla. Potrebno nam je još istraživanja kao što je ovo da bismo počeli da kapiramo da je san presudan za našu dobrobit.“

Tekst o sličnom istraživanju: Spavanje kao pomoć u borbi protiv gripa

Mogu vas zanimati i tekstovi:

Ili serijal: Šest zabluda o starenju i spavanju: (1), (2) i (3)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *