7 saveta za bolje pamćenje

7 saveta za bolje pamćenje

Američki stručnjak za probleme sa pamaćenjem tvrdi da ovih nekoliko tehnika mogu da donesu poboljšanje pamćenja u roku od nedelju dana. Ako ih upražnjavate i nakon tog perioda, doprinećete dugoročnoj zaštiti mozga od gubitka kognitivnih funkcija.

„Oko dve trećine činioca našeg dobrog starenja potiče od negenetskih faktora, kao što je naše svakodnevno ponašanje“, objašnjava Geri Smol, direktor Centra za dugovečnost na Univerzitetu Kalifornije u Los Anđelesu i autor knjige „2 Weeks to a Younger Brain“ (2 nedelje do mlađeg mozga).

U Smolovom ispitivanju u kom je učestvovalo više od 18.000 ljudi širom SAD, osobe sa zdravijim navikama – uravnoteženom ishranom, redovnim fizičkim aktivnostima – manje su se žalile na gubitak pamćenja. A kada, povrh toga, ljudi uče i koriste tehnike pamćenja, MRI i PET skenovi otkrivaju promene na mozgu, a istovremeno se meri i poboljšanje pamćenja.

Ove tehnike mogu da donesu poboljšanje u roku od nedelju dana, tvrdi Geri Smol. Nastavite da ih upražnjavate i nakon sedam dana i izgradićete dugoročnu zaštitu svog mozga.

1. Nađite mesto stvarima

Odvojite 10 minuta da nađete svakom predmetu koji koristite svakodnevno njegovo posebno mesto: ključevi, novčanik, mobilni, tašne, naočari, cipele…

Izbeći ćete stres koji se neizbežno javlja kada ove stvari ne možete da nađete, a pamćenje ćete osloboditi dela tereta koji mora da nosi. Svakog dana, kada zgrabite ključeve, iskoristite ovu akciju kao podsetnik da sebe upitate: „Jesam li poneo/la sve što mi treba danas?“

2. Počnite sa primenjivanjem tehnike „Fokusiranje i uokvirivanje“

Počev od sledećeg upoznavanja, počnite da primenjujete Smolovu tehniku „Fokusiranje i uokvirivanje“ kako biste zapamtili ime osobe.

„Fokusiranje“ predstavlja podsetnik da se treba suprotstaviti svemu što skreće pažnju sprečavajući nas da uopšte i registrujemo ime izgovoreno pri upoznavanju.

„Uokvirivanje“ znači stvaranje mentalne slike za pamćenje. Na primer, ako se novi poznanik zove Mile, zamislite ga odmah kako hoda prugom. Nije bitno da slika bude drugima jasna. Ona je vaš podsetnik, te je jedino važno da vama ima smisla.

Smol kao primer daje njegov način pamćenja imena Džo. On bi osobu koja se tako zove zamislio kako ispija kafu. Ovo je jasna asocijacija i njemu i većini Amerikanaca (u SAD, postoji izraz – piti šoljicu Džoa, u smislu: pijenje kafe). Većina Srba bi morala da nađe neku drugu sliku za Džoa jer im je ova asocijacija strana.

Može biti i šašavo, bitno je da vas podseća.

3. Pravite asocijacije do besvesti

Kada vam je nešto na vrh jezika, ali nikako da se setite, razmišljajte o stvarima koje vas podsećaju na to. Ako vam se mozak zablokirao pri pokušaju da se setite imena nekog glumca, počnite da se prisećate njegovih filmova i glumaca sa kojima je glumio.

„Naša sećanja su u međusobnim komšijskim odnosima. Zato bi sećanje iz susedstva moglo da izazove sećanje na reč koju tražite“, objašnjava Smol.

4. Ispričajte dobru priču

Zapamtite spisak stvari koje danas treba da uradite, izmišljanjem neobične vizuelne priče u kojoj su te stvari povezane. „Znam da treba da kupim jaja i markice i da podignem stvari sa hemijskog čišćenja, pa ću sebe zamisliti kako držim veliko jaje sa poštanskom markicom na njemu koje mi ispada iz ruke, fleka pantalone i ja zato moram da odem do hemijskog čišćenja“, objašnjava Smol.

„Trošenje mentalne energije na ovaj način stvara kognitivni okvir koji vam pomaže da kasnije izvučete informaciju koja vam je potrebna.“ Što je slika maštovitija, to će ona biti više za pamćenje.

5. Ugledajte se na milenijumsku generaciju

Sudoku i ukrštenice su sjajna stvar, mi u Penzinu smo sigurni u to. Smol kaže da zaboravite na njih i da probate nešto sasvim drugačije, mi vam savetujemo: rešavajte ih i dalje, ali probajte povremeno i nešto drugačije.

To nešto što Smol predlaže jesu igrice za telefone koje su zasnovane na fizici, kao što je npr. igrica Cut the Rope (Preseci konopac). Za ovu igricu je dokazano u jednom istraživanju da popravlja koncentraciju, sposobnost promene fokusa sa zadatka na zadatak i prilagodljivost novim situacijama.

Igrice koje podrazumevaju planiranje i prilagođavanje strategija, kao što su Civilization i StarCraft, među drugima, takođe popravljaju pamćenje svakodnevnih stvari kao npr. gde ono beše parkiraste kola.

6. Vežbajte mišić podsećanja

Zumirajte jedan odevni predmet koji nosi vaš/a suprug/a ili vaše dete, unuče, prijatelj/ica, komšija/nica… To može biti majca, kravata, jakna, nakit, cipele… Obratite pažnju na boje, dezen, materijal i sl. i pronađite makar četiri specifična detalja.

Tokom noći, pokušajte da se setite svih detalja i svega u vezi sa izabranim predmetom. Proverite zabeleške samo ako želite da utvrdite koliko dobro ste zapamtili sve.

7. Naprežite se!

Podstičite svoj mozak pronalaženjem alternativnog puta do kuće, pranjem zuba nedominantnom rukom (ako ste dešnjak – levom, ako ste levak – desnom), okretanjem časovnika naopako, pisanjem sa desne na levu stranu i sl.

Sve ono što zahteva dodatan svestan mentalni napor, odlično je za vaš mozak.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *