6 načina da održite metabolizam u punoj brzini uprkos godinama

6 načina da održite metabolizam u punoj brzini uprkos godinama

Da se ne lažemo, metablizam usporava sa godinama. Ali kako to da se kod nekog primeti, kod nekog ne? Pa, način života ima uticaja. Uživajte u godinama koje dolaze, ali vodite računa o sebi. 

IlustracijaIndeks telesne mase BMI

Primećujete li da ne možete da oslabite jednako brzo kao ranije? Da li sa svakim rođendanom imate više salčića i šlaufića nego godinu dana ranije? Verovatno ste čuli da vaša metabolička stopa, tj. broj kalorija koje sagorevate na dan, opada sa godinama. Međutim, dobre vesti su da mnogo toga možete da uradite kako bi vašem metabolizmu koji usporava dali veliki podstrek.

„Nikada nije isuviše kasno da počnete sa promenama koje mogu imati ogroman pozitivan uticaj na vaš metabolizam“, kaže za portal Prevention Met Taneberg, sportski kiropraktičar i sertifikovani stručnjak za jačanje i kondiciju. „Neki od mojih 70-godišnjih pacijenata imaju brži metabolizam od mojih 30-godišnjih pacijenata – dokaz da kada brinete o svom telu, ono vam vraća dobrim.“

Doručkujte

Taneberg kaže da je idealno ako možete da obedujete u roku od 30 minuta nakon buđenja. „Ovo će dopuniti baterije organizma nakon spavanja i podesiti sve vaše sisteme da pravilno funkcionišu tokom celog dana“, objašnjava. Imate običaj da doručkujete oko podneva, kada ste već izgladneli? To je znak da je vaš metabolizam usporio. „Kada ste gladni, vaš organizam prestaje da sagoreva kalorije – a to je znak da je vaš metabolizam dramatično usporio“, kaže. Da biste ga držali u punoj brzini, neka vam vaš jutarnji obrok bude prioritet. Ne zaboravite, takođe, da jedete u redovnim intervalima i tokom celog dana.

Dizanje tegova – po mogućstvu, ujutru

Poznato vam je da vežbanje ima ključnu ulogu u ubrzavanju vašeg metabolizma. Ali ako ste zavisnik od kardio vežbi i klanjate se tegova, vreme je da se upoznate sa njima. „Trening snage pomaže vam da izgradite mišićnu masu, za koju znamo da pomaže da se popravi metabolička stopa i poveća potencijal tela za sagorevanje masnoće.“ Dodatna korist je to što veća mišićna snaga održava metabolizam na nivou čak i kada se ne vežba. „Na svakih pola kilograma mišića, troši se oko šest kalorija dnevno, dok na svakih pola kilograma sala telo, troši samo oko dve kalorije.“

Taneberg govori svojim pacijentima da rade treninge snage ujutru, ako je ikako moguće. „Kada radite sa tegovima ujutro, vaš metabolizam će biti ubrzan tokom ostatka dana.“

Jedite proteine za svaki obrok

Istraživanja pokazuju da proteini, naročito, imaju uticaja na metabolizam. U jednoj studiji, naučnici su tražili od 16 zdravih odraslih osoba da primene osmonedeljni plan visokokalorične ishrane – neki su u okviru tog režima ishrane imali mali unos proteina (5%), neki umeren (15%), a neki visok (25%). Svi su dobili sličnu količinu kilograma, ali oni koji su bili na režimu ishrane sa normalnim i visokim nivoom proteina uskladištili su 45% viška kalorija u obliku mišića, dok su oni na režimu ishrane sa niskim procentom proteina uskladištili 95% viška kalorija u obliku sala.

Iako ovo nije razlog da zamenite sve svoje porcije sa integralnim žitaricama za pileća krilca i jaja, Taneberg kaže da bi bilo pametno da se nešto proteina unosi pri svakom obroku. „To bi moglo da znači da npr. doručkujete jaja, užinate proteinski šejk, ručate grilovanu piletinu ili orašaste plodove uz salatu i niskokalorične proteine uz mnogo povrća za večeru.“

Pijte dosta vode

Ispijanje veće količine vode je višestruko dobro za vas, pa nije čudno da hidriranje tela pomaže i da se ubrza metabolizam. „Svim vašim ćelijama potrebna je voda za funkcionisanje“, kaže Taneberg. Zapravo, zaključak jednog istraživanja Univerziteta Juta jeste da su osobe koje su pile osam do 12 čaša od 2 dl dnevno imale višu metaboličku stopu od onih koji su pili samo četiri čaše.

Jedite dovoljno

Kada se trudite da oslabite, u iskušenju ste da preskočite poneki obrok i da drastično ograničite unos kalorija. Međutim, kada je telo gladno, ono zapravo prestaje da troši kalorije jer se trudi da sačuva sve što ima, kaže Taneberg. „Kada ne jedete dovoljno, mislite da će vaše telo jednostavno da sagori višak, ali ono zapravo radi suprotno“, objašnjava Taneberg. „Vaš metabolizam usporava i zapravo počinje da troši mišiće koji pokreću metabolizam kako bi obezbedio energiju za funkcionisanje.“ Kod većine žena, ovo se dešava kada unos kalorija padne na ispod 1.200 kalorija dnevno.

Meditirajte

Nemojte odmah da prestanete sa čitanjem. Ovo možda zvuči nategnuto, ali sve veći broj istraživanja dokazuje da meditacija ima neospornu ulogu u optimizaciji opšteg zdravstvenog stanja, što uključuje i metabolizam, objašnjava Tifani Kruikšank, akupunkturista, intruktorka joge i autorka knjige „Meditate Your Weight“.

„Kako starimo, opterećenje stresom postaje sve složenije, što može dovesti do usporavanja metabolizma“, kaže Kruikšank. „Meditacija je odličan način da se izborite sa ovolikim stresom, a pokazalo se da ima ogroman pozitivan uticaj na sve – od našeg metabolizma i navika u ishrani, do održanja i poboljšanja kognitivnih funkcija i zdravlja srca.“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *